Fotografia produktowa – zobacz jak pracujemy
Fotografia produktowa to podstawa współczesnej prezentacji każdego produktu. Najczęściej zdjęcia produktowe spotykamy w internecie, mediach, katalogach, ulotkach czy na banerach reklamowych. Co takiego jest sekretem udanej fotografii produktowej oraz co sprawia, że zainteresuje potencjalnego klienta bardziej niż inne zdjęcia?
W tym artykule przedstawimy nie tylko podstawowe cechy profesjonalnej fotografii produktowej ale również pokażemy jak powstaje krok po kroku. W ten sposób dokładnie, na każdym etapie powstawania zdjęcia produktowego prześledzimy na co należy zwrócić uwagę aby zdjęcie było wyjątkowe.
Fotografia produktowa to umiejętności ale również sprzęt i oprogramowanie graficzne oraz doświadczenie, akcesoria i pomysły. Postaramy się wyjaśnić znaczenie każdego elementu w studio fotografa produktowe oraz różnice pomiędzy nimi.
Koncepcja
Wszystko zaczyna się od pomysłu. Czasami jest to pomysł Klienta, który ma już z góry ustaloną wizję lub wzory zdjęć i konkretne wymagania. Innym razem tworzymy od podstaw koncepcję jak fotografia produktowa ma wyglądać.
Fotografia produktowa na białym tle czy zdjęcie reklamowe?
To jedno z podstawowych pytań podczas planowania sesji fotograficznej. Aby dobrze zrozumieć różnicę wyjaśnijmy pokrótce te dwa pojęcia:
- fotografia produktowa– tło jest najczęściej białe. Wynika to z ogólnie przyjętych standardów oraz tego, że takie fotografie spełniają wymagania na przykład marketplaców czy serwisów aukcyjnych. Zobacz więcej na wikipedia.
- fotografia reklamowa – ten termin odnosi się do zdjęć bardziej kreatywnych, aranżowanych. Są to fotografie produktowe często z użyciem ciekawego tła, rekwizytów czy nawet dymu lub wody. Takie zdjęcia najczęściej stosuje się właśnie w reklamie, w mediach społecznościowych, jako okładkę katalogu czy zajawkę produktu. Więcej o fotografii reklamowej dowiesz się tutaj: https://www.fotographia.pl/fotografia-reklamowa-produktow-co-to-jest/
Jako, że piszemy o fotografii, dla lepszego zobrazowania przedstawiamy zdjęcie obuwia na białym tle oraz również buty ale w nieco innym otoczeniu.
Pozostałe wytyczne
Skoro zdecydowaliśmy już jakie zdjęcia produktów nas interesują możemy przystąpić do określenia dalszych wymagań.
Decydując się na tradycyjne packshoty wydawać by się mogło, że nie można tu już nic więcej doprecyzować. Jest jednak kilka rzeczy, które pozwolą urozmaicić naszą fotografię produktów:
- tło – wspominaliśmy wyżej, że najczęściej w zdjęciach produktowych króluje tło białe. Jednak nie oznacza to, że jesteśmy na nie skazani. Jeśli mamy pewność w jaki sposób wykorzystamy nasze fotografie oraz wiemy, że inne tło będzie lepsze nic nie stoi na przeszkodzie aby było szare, czarne czy zielone. Zobacz jak wykonać zdjęcie produktu na białym tle.
- cień – wiele osób nawet go nie dostrzega. Różnicę zobaczymy jednak łatwiej gdy porównamy ze sobą dwa zdjęcia.
Jak łatwo zauważyć cień pozwala uniknąć efektu produktu „wklejonego” komputerowo na białe tło.
- odbicie produktu na zdjęciu – jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz mieć cienia widocznego pod produktami jest jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie. Odbicie produktu w tle jest bardzo efektownym sposobem aby urozmaicić fotografię produktową. Pasuje świetnie na przykład do zdjęć produktowych biżuterii.
Jak przygotować miejsce pracy do fotografii produktowej?
Fotografia produktowa to praca z fizycznymi przedmiotami. Są to produkty najróżniejszych rozmiarów, wagi czy wykonane z rozmaitych materiałów. To wszystko oczywiście wpływa na to gdzie będziemy je fotografować.
Zacznijmy od pomieszczenia, w którym będziemy wykonywać packshoty. Dużo osób wychodzi z błędnego założenia, że lokal na użytek fotografa produktowego powinien mieć jak największe okna i udział światła słonecznego. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie. Fotografia produktów to praca w studio z wykorzystaniem światła lamp błyskowych. Tylko wtedy mamy pewność całkowitej kontroli nad warunkami oświetlenia oraz to, że każdy packshot stworzony w naszym studio będzie powtarzalny niezależnie od pory dnia czy roku.
Pomieszczenie, w którym będziemy wykonywali zdjęcia produktowe powinno być na tyle przestronne abyśmy bez trudu pomieścili tam cały niezbędny sprzęt:
- lampy błyskowe
- tło o szerokości 2-3 metrów
- statywy
- blat roboczy
- półki i regały
- biurko z komputerem
- oraz oczywiście fotografowane produkty, które nierzadko potrafią zająć sporą część studio
Ważny jest również kolor ścian. Najlepiej postawić na biel lub szarość. Kolorowe ściany będą odbijać się w produktach lub mogą powodować zabarwienie na zdjęciach co bardzo negatywnie wpłynie na wierność oddawanych kolorów na naszych packshotach.
Jaki wybrać sprzęt do fotografii produktowej?
Jeśli udało nam się już przygotować odpowiednie pomieszczenie na studio packshot możemy przystąpić do kompletowania niezbędnego sprzętu.
Aparat do fotografii produktów
Aparat fotograficzny to serce całego systemu. To właśnie jego matryca odpowiada za rejestrację obrazu utworzonego przez obiektyw. Mamy różne systemy fotograficzne wielu producentów. Jak łatwo się domyślić nie są one ze sobą szczególnie kompatybilne. Oznacza to tyle, że korpus producenta X nie będzie współpracował z obiektywem, który posiada mocowanie producenta Y.
Wybór konkretnego systemu to preferencja indywidualna zależna od własnych wymagań, upodobań czy też budżetu jakim dysponujemy. Są jednak cechy, które powinny być spełnione jeśli zależy nam na pełnym wykorzystaniu możliwości pracy w studio nad fotografią produktów.
Na samym początku zwrócimy uwagę, że jeśli zależy nam na profesjonalnych zdjęciach produktowych zaleca się wybranie aparatu z możliwością wymiany obiektywów. Są to lustrzanki lub coraz popularniejsze aparaty bezlusterkowe.
Lustrzanka od bezlusterkowca różni się przede wszystkim budową wewnątrz korpusu. Sam sposób działania obu typów aparatów jest podobny i co najważniejsze pozwala na użycie różnego rodzaju obiektywów.
Podczas wyboru pomiędzy lustrzanką lub bezlusterkowcem w obu przypadkach możemy natknąć się na pojęcie matrycy „pełnoklatkowej”. Pełnoklatkowe przetworniki pozwalają na uzyskanie lepszej jakości obrazu ze względu na większą powierzchnię rejestracji obrazu.
Zwróćmy również uwagę na to aby aparat pozwalał na manualne ustawienie wszystkich podstawowych parametrów takich jak
- czas otwarcia migawki
- przysłona
- czułość ISO
- balans bieli
W fotografii produktowej w studio pracujemy tylko w trybie manualnym dlatego też musimy mieć pełną kontrolę nad wszystkimi ustawieniami aparatu gdyż automatyka może zniweczyć całą naszą pracę poprzez złe dobranie parametrów. Koniecznie przeczytaj – Tryby pracy aparatu fotograficznego – czym się różnią.
Zobacz nasz artykuł Aparat do fotografii produktowej
Obiektyw do fotografii produktowej
Obiektyw jest równie ważny a według wielu nawet ważniejszy od samego korpusu aparatu. To właśnie on przekazuje cały obraz na matrycę światłoczułą aby powstało zdjęcie produktowe. Dlatego też jeśli wybierzemy słabej jakości optykę można to porównać do okularów wykonanych z plastiku słabej jakości, których chcielibyśmy używać do czytania. Nawet najlepszy korpus aparatu będzie tak dobry jak dobry jest podpięty do niego obiektyw.
Pamiętajmy również, że fotografia produktowa jest dziedziną, w której szczególne znaczenie ma szczegółowość oraz czytelność najdrobniejszych detali produktów, które fotografujemy.
Fotograf produktowy najczęściej korzysta z obiektywów stałoogniskowych o ogniskowej w okolicy 50 mm lub zoomów wysokiej jakości z podobnego zakresu ogniskowych.
Dlaczego akurat ta ogniskowa jest najlepsza w fotografii produktów? Otóż jest to tak zwana „standardowa” ogniskowa, która nie powoduje znaczących zniekształceń obrazu, które możemy zaobserwować na przykład w obiektywach szerokokątnych, które mają tendencję do nadmiernego „rozciągania” obrazu przy brzegach oraz w rogach. To oczywiście cecha, która dyskwalifikuje takie obiektywy w fotografii produktów, która musi odwzorowywać rzeczywisty wygląd i proporcje przedmiotu.
Więcej w naszym wpisie Fotografia produktowa – jakie obiektywy wybrać
Statyw do fotografii produktów
Nie zawsze doceniany statyw fotograficzny jest niezbędny jeśli chcemy stworzyć profesjonalne packshoty.
Najważniejsze cechy dobrego statywu fotograficznego
- stabilność – dobry statyw powinien mieć możliwość znacznie większego udźwigu niż sprzęt, który zamierzamy na nim zamocować. Taka nadwyżka zagwarantuje nam stabilność i komfort pracy w każdych warunkach
- odpowiednia wysokość – statyw do pracy w studio nie może nas ograniczać w kwestii wysokości. Zdarza się, że aparat musi być zamocowany znacznie ponad naszą głową lub bardzo blisko podłoża
- głowica – statyw to większa część zestawu ale równie ważną jest sama głowica fotograficzna. Wykonując fotografie produktów liczy się precyzja. Dlatego warto postawić na głowicę, która jest stabilna nie „pływa” pod ciężarem aparatu oraz pozwala na precyzyjne ustawienie i zablokowanie położenia naszego zestawu fotograficznego
A co konkretnie zapewni nam statyw podczas pracy w studio packshot? Chodzi o powtarzalność ujęć, która jest niezwykle ważna podczas wykonywania serii fotografii produktowych przedmiotów na przykład z tej samej serii. Ściślej mówiąc chodzi o to aby na przykład fotografowane buty były umiejscowione dokładnie w tym samym miejscu na każdym zdjęciu a także pod tym samym kątem co będzie niemożliwe bez użycia trójnogu.
Lampy do fotografii produktowej
Światło do podstawowy i najważniejszy składnik każdego zdjęcia. W końcu bez udziału światła aparat nie miałby czego rejestrować a więc nie powstałoby żadne zdjęcie. Jak już wspominaliśmy w studio fotograficznym do zdjęć produktowych używa się jedynie światła sztucznego.
Powstaje ono za pomocą lamp błyskowych lub światła ciągłego. Są to dwa różne rodzaje oświetlenia, które mają różne zalety jak i wady.
Błyskowe lampy studyjne jak sama nazwa wskazuje generują jedynie krótki błysk. Jest to ich jednocześnie wadą jak i zaletą. Wadą jest to, że ludzkie oko nie jest w stanie zarejestrować i ocenić tak krótkiego momentu. Zarejestrować to może jedynie zsynchronizowany z lampą aparat. Zaletą oraz przewagą fotograficznych lamp błyskowych nad oświetleniem ciągłym jest większa moc oraz możliwość „zamrożenia” błyskiem ruchu, rozbryzgu wody.
Światło ciągłe natomiast pozwala nam na bieżąco oceniać efekty gdyż scena jest oświetlona cały czas. Zwykle jednak oświetlenie to nie dorównuje mocą lampom błyskowym przez co nie jest tak popularne w fotografii produktowej.
Ponadto lampy błyskowe posiadają często funkcję, która bardzo niweluje ich największą wadę czyli trudność w ocenie efektu przed zrobieniem zdjęcia. Mianowicie są wyposażone w żarówki pilotujące, które co prawda nie świecą tak mocno jak błysk lampy ale włączone podczas ustawiania oświetlenia pozwalają na komfortowe i dokładne ustawienie świateł – zupełnie jak praca z lampami światła ciągłego jednak z wszystkimi zaletami lampy błyskowej.
Tło do zdjęć produktowych
Na rynku mamy dostępnych sporo materiałów, z których wykonuje się tła fotograficzne. Najpopularniejsze to tła kartonowe, winylowe, papierowe lub akrylowe. Zdjęcia produktowe w znacznej większości wykonujemy na tle białym więc ten kolor jest z całą pewnością obowiązkowy w studio fotografa produktów. Poniżej krótkie omówienie najpopularniejszych materiałów do teł fotograficznych:
Tła kartonowe lub papierowe – są bardzo popularne gdyż oferują dobry stosunek ceny do jakości. Papierowe tło fotograficzne bardzo dobrze sprawdzi się w fotografii produktowej. Możemy wybierać spośród wielu kolorów, szerokości oraz długości dzięki temu idealnie dopasujemy tło do naszych potrzeb. Wadą teł kartonowych jest natomiast ich podatność na zagniecenia czy przerwania. Jeśli nie będziemy uważać, łatwo zniszczymy nasz podkład. Należy również zadbać o produkty, które będziemy fotografować z udziałem tła papierowego. Brudne lub ciężkie przedmioty mogą spowodować uszkodzenia materiału. Jakiej gramatury tło fotograficzne kupić? Zaleca się gramaturę co najmniej 150g/m.
Tło winylowe – z pewnością będzie trwalsze niż tła wykonane z kartonu. Winyl jest odporny na uszkodzenia mechaniczne, a jego budowa nie przepuszcza światła tak łatwo jak inne materiały. Wadą teł winylowych jest ich wyższa cena.
Akryl – z tego materiału wykonywane są mniejsze tła, w formie płaskich kwadratów lub prostokątów. Są one mniej elastyczne oraz bardzo łatwo odbijają światło. Pozwala to na uzyskanie ciekawego odbicia produktu co na przykład świetnie sprawdza się w fotografii produktowej biżuterii.
Tła materiałowe i inne – na rynku są również dostępne tła z innych materiałów, między innymi z materiałów tekstylnych. Jeśli jednak zależy nam na profesjonalnym efekcie nie zalecamy ich używania. Z pewnością zachęca ich cena, która potrafi być nawet kilkukrotnie niższa niż na przykład teł winylowych. Jednak wady tego rozwiązania są na tyle duże, że jest to pozorna oszczędność. Przede wszystkim tego rodzaju tła są podatne na powstawanie różnego rodzaju zagnieceń, które potem ciężko usunąć. Struktura materiału jest bardzo wyraźna co może być widoczne na zdjęciu psując cały efekt.
Przygotowanie produktu do wykonania packshotów
Skoro już znasz podstawowe rodzaje zdjęć produktowych oraz wiesz jakiego sprzętu używa fotograf produktowy pora przystąpić do właściwych działań. Chodzi oczywiście o wykonanie pierwszych fotografii produktowych. To już prawie ten moment. Prawie gdyż zostało nam jeszcze przygotowanie bohaterów naszych packshotów. Nie każdy o tym pamięta czy przykłada dużą wagę ale staranne przygotowanie produktów przed sesją pozwoli nam na uzyskanie znacznie lepszego efektu oraz na uniknięcie żmudnej obróbki graficznej.
Owszem, są produkty które wystarczy co najwyżej przetrzeć z kurzu i już możemy przystąpić do ich fotografowania. Jednak w przypadku na przykład ubrań niezbędne będzie ich idealne wyprasowanie przed sesją gdyż nawet najdrobniejsze zagniecenia będą wyraźnie widoczne w świetle lamp studyjnych.
Gdy wykonujemy fotografie produktowe rzeczy szklanych czy metalowych, koniecznie powinniśmy przetrzeć je miękką szmatką z mikrofibry oraz usunąć wszelkie pyłki za pomocą sprężonego powietrza. Przedmioty wykonane z takich materiałów niezwykle chętnie zbierają wszelkie odciski.
Kilka niezbędnych akcesoriów, które znacznie ułatwią nam pracę podczas tworzenia packshotów:
- rękawiczki bawełniane
- miękka ściereczka, na przykład z mikrofibry
- puszka ze sprężonym powietrzem
- parownica do ubrań
- rolka z taśmą samoprzylepną, która również będzie przydatna przy fotografii produktowej odzieży
Rozumiemy, że wszystko to może wydawać się aż przesadne jednak gwarantujemy, że doceni to każdy kto choć raz miał do obróbki graficznej produkt z odciskami palców lub drobinkami kurzu.
Zobacz więcej na temat tego, jak przygotować się przed wykonaniem zdjęć produktowych: https://www.fotographia.pl/zanim-zlecisz-zdjecia-produktowe/
Ustawienia aparatu do fotografii produktowej
Skoro mamy już przygotowane pomieszczenie, sprzęt i przedmioty do sesji możemy przystąpić do wykonania pierwszych fotografii produktów.
Aby powstało jakiekolwiek zdjęcie należy odpowiednio ustawić parametry w aparacie. Jak wspominaliśmy wyżej niezbędny do pracy w studio będzie aparat z ustawieniami manualnymi – tzw tryb M.
Pozwala on na pełną kontrolę podstawowych parametrów naszego aparatu.
Czas naświetlania – jest to liczba określana w ułamku sekund lub w pełnych sekundach. Na przykład 1s lub 1/1000s. Ten parametr mówi nam jak długo jest rejestrowany obraz, który pada na matrycę aparatu.
Przysłona – to cienkie blaszki w środku obiektywu, które odpowiadają za ilość światła wpadającego przez obiektyw oraz głębie ostrości. To ostatnie pojęcie jest niezwykle ważne w fotografii produktów. Zależy nam przecież na tym aby cały produkt był idealnie ostry i wyraźny. W tym celu należy korzystać z wysokich wartości przysłony – powyżej 11 w przypadku obiektywów o średniej długości ogniskowej.
Stosując takie wartości przysłony uzyskamy dużą głębie ostrości, która obejmie cały przedmiot. Spowoduje to jednak również znaczne ograniczenie ilości światła wpadającego na matrycę światłoczułą aparatu. W tym miejscu przypominamy przewagę lamp błyskowych nad lampami światła ciągłego. Mają one większą moc co pozwoli na zniwelowanie mocno domkniętej przysłony.
Czułość ISO matrycy – to cecha aparatów cyfrowych. W epoce fotografii analogowej byliśmy zmuszeni do używania czułości ISO, odpowiadającej dla filmu, który akurat używaliśmy. Aparaty cyfrowe pozwalają nam zmieniać ten parametr dowolnie, w każdym momencie. Wyższa wartość czułości powoduje, że aparat rejestruje więcej światła. Jednak jest to równoznaczne ze wzrostem tzw szumów. Są to niekorzystne artefakty, które powodują zmniejszeni wyrazistości i ostrości obrazu. W fotografii produktowej zależy nam na jak najwyższej jakości zdjęć dlatego też nie powinniśmy używać wysokich czułości ISO.
Warto również przypomnieć, że to właśnie tutaj aparaty pełnoklatkowe mają większą przewagę w jakości obrazu. Dlatego, że ich matryca światłoczuła jest większa pozwala ona na rejestrację lepszej jakości obrazu przy wyższej czułości niż mniejsze przetworniki.
Balans bieli – odpowiada za prawidłową kompensację barw w różnego rodzaju oświetleniu. Tak zwaną barwę światła, którą mierzymy w stopniach kelwina możemy podzielić na:
-
- (2500–2900 K)
- Światło żarowe (3000–3200 K)
- Światło jarzeniowe (3300–5100 K) – biała
- Światło słoneczne (5200–5300 K)
- Światło lampy błyskowej (5400 K)
- Światło dzienne (chmury) (5500–5900 K)
- Światło dzienne (cień) (6000–8000 K)
- (8100–10000 K)
Na powyższym obrazku możemy zaobserwować w jaki sposób balans bieli wpływa na odwzorowanie kolorów. Warunki panujące podczas wykonywania tego zdjęcia to światło słoneczne o temperaturze około 5500K. Możemy w łatwy sposób zauważyć jak wpływa obniżenie lub podwyższenie tych wartości w menu aparatu.
Format pliku – współczesne aparaty cyfrowe oferują kilka najbardziej popularnych formatów plików. Omówimy dwa najczęściej stosowane oraz dostępne w większości aparatów z co najmniej średniej półki:
- jpg – najpopularniejszy, skompresowany format pliku graficznego. Zdjęcia jpg ze względu na swoją popularność oraz dobrą kompresję znajdują zastosowanie na stronach internetowych, w sklepach internetowych czy jako załączniki w e-mailach. Jego zaletą jest mały rozmiar pliku jednak nie jest zalecany do wykonywania profesjonalnych fotografii. Podstawowym ograniczeniem plików w formacie jpg jest mniejsza podatność na edycję w programie graficznym. Pliki w tym formacie zawierają mniej informacji o kolorze oraz o partiach jasnych i ciemnych obrazu. To powoduje znaczny spadek jakości podczas obróbki graficznej. Ponadto w formacie jpg nie mamy możliwości korekty balansu bieli.
- RAW – jest to surowy obraz, prosto z matrycy aparatu. Jest to ogromna zaleta, gdyż w przeciwieństwie do obrazów zapisanych na przykład w formacie jpg, RAW nie posiada ingerencji aparatu. Pliki takie wyjściowo wydają się mnie atrakcyjne, nienasycone czy też mało kontrastowe. Jest to jednak kluczowe w rękach fotografa produktowego, który dokładnie wie jaki efekt chce uzyskać i poprawnie „wywoła” plik RAW na komputerze według swoich preferencji. Jest on używany przez większość profesjonalistów ze względu na możliwości edycji jakie daje w późniejszej obróbce komputerowej. Możemy tu przede wszystkim precyzyjnie dopasować balans bieli, ustawienie partii jasnych i ciemnych na zdjęciu. Ponadto mamy wpływ na stopień wyostrzenia zdjęcia. Wadą surowego formatu plików jest duży rozmiar oraz konieczność „wywołania” takiego pliku w celu dalszego używania na przykład na stronie internetowej.
Rozdzielczość pliku – każdy obraz cyfrowy składa się z pixeli czyli punktów, które tworzą całość. Ich liczba odwzorowuje szczegółowość opisywaną w megapixelach. I tak na przykład obraz o wymiarach 2000×3000 pixeli ma mniej szczegółów od zdjęcia o rozdzielczości 4000×6000 pixeli.Tworząc więc fotografie produktów warto korzystać z największej możliwej rozdzielczości, jaką oferuje nam nasz aparat cyfrowy. Pozwoli to nie tylko na wysoką jakość ale też będziemy mogli wykadrować tylko część obrazu a jakość wciąż pozostanie na wysokim poziomie.
Pamiętajmy, że oryginalne zdjęcie zawsze możemy skalować w dół bez utraty jakości natomiast odwrotny proces nie jest możliwy. Dlatego też nawet gdy potrzebujemy tylko zdjęcia do sklepu internetowego, które będą mniejsze niż rozdzielczość naszego aparatu, warto zostawić oryginalne pliki na przyszłość. Mogą się okazać niezbędne gdy postanowimy wydrukować katalog lub okleić firmowe auto. Wtedy zmniejszone fotografie produktów ze strony internetowe będą zbyt słabej jakości aby stworzyć z nich duże wydruki.
Przygotowanie zdjęć do umieszczenia w sklepie internetowym
Fotografia produktowa ma decydujące znaczenie na zainteresowanie klienta w sklepie internetowym. Jednak poza samym wyglądem zdjęcia produktowego ważne jest również odpowiednie przygotowanie takiego pliku przed umieszczeniem na stronie internetowej.
Odpowiednio przygotowany plik z fotografią produktową ma duży wpływ na działanie strony oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Jak przygotować zdjęcia produktowe do umieszczenia w internecie – kwestie techniczne
Dlaczego odpowiednie przygotowanie pliku ze zdjęciem produktowym jest takie ważne?
Przede wszystkim odpowiednio zoptymalizowany plik wpływa na szybkość działania strony internetowej. Zbyt duże a w efekcie ciężkie pliki będą się pobierały długo co może zniechęcić klientów. Strona ładująca się dłużej niż zwykle niecierpliwi klientów. Mogą oni opuścić witrynę nim załaduje się pierwsza fotografia produktowa.
Zdjęcia produktowe w zbyt dużej rozdzielczości obciążają również serwer naszej strony co może nawet prowadzić do jego zawieszenia.
Czynniki wpływające na jakość i szybkość ładowania zdjęć w sklepie internetowym
Są to przede wszystkim
- format pliku – jpg, png, tif
- rozmiar/rozdzielczość zdjęcia
- waga pliku
Jak nietrudno się domyślić im większa rozdzielczość fotografii produktowej tym większa waga takiego pliku. To natomiast wpływa na czas pobierania zasobów przez internautów. Jest to szczególnie zauważalne gdy na naszej stronie posiadamy dziesiątki a nawet setki fotografii produktowych co jest częste w przypadku nawet niedużych sklepów internetowych. Warto wtedy optymalizować każdy plik nawet o kilka procent. W tak dużej skali da nam to już wymierne efekty wpływające na szybkość i działanie serwisu internetowego.
Zobacz jak zwiększyć szybkość ładowania zdjęć w sklepie internetowym.
Jaki powinien być rozmiar zdjęć do sklepu internetowego?
Jak już się dowiedzieliśmy największy możliwy plik nie jest niestety najlepszym rozwiązaniem. Optymalnym wyborem jest fotografia produktowa, która będzie stosunkowo lekka i szybka do pobrania, jednocześnie o rozdzielczości dla której obraz wciąż jest ostry i wyraźny.
Optymalna rozdzielczość to na przykład 1500×1500 px lub 2000x2000px w przypadku zdjęć produktowych w formacie kwadratowym lub około 2000px na dłuższym boku w prostokątnym kadrze. Jest to rozdzielczość zapewniająca odpowiedni poziom szczegółów a zdjęcia nie są tak ciężkie jak wyjściowe pliki z aparatu.
Warto również pamiętać, że stale rośnie rozdzielczość urządzeń używanych do przeglądania internetu. W obecnych czasach już nawet smartfony posiadają ekrany o bardzo wysokiej rozdzielczości. Jednoczesny rozwój prędkości internetu sprawia, że coraz łatwiej internauci mogą pobierać duże zdjęcia produktów bez zbędnego obciążenia. Wszystko więc wskazuje na to, że rozdzielczości fotografii produktowych prezentowanych w internecie będą systematycznie coraz wyższe przekładając się na jeszcze lepszą jakość wyświetlanych obrazów.
Jak przygotowujemy pliki ze zdjęciami dla naszych Klientów?
Fotografie produktowe, które od nas otrzymasz będą optymalnie przygotowane do Twoich potrzeb.
Jak przebiega proces od momentu zgrania zdjęć do dostarczenia ich Klientowi?
- Zgrywamy surowe pliki RAW z aparatu do komputera
- Takie zdjęcia produktowe są „wywoływane” z odpowiednimi ustawieniami w programie graficznym
- Następuje dalsza edycja zdjęcia
- Pliki zostają zapisane w pliku otwartym w pełnej rozdzielczości co pozwala na ich dalszą edycję w przyszłości
- Przygotowujemy komplet plików według wytycznych Klienta. Mogą to być pliki w formacie jpg lub PNG, które nie zawierają tła. Fotografie produktowe mają określoną przez Klienta lub dopasowaną do jego potrzeb rozdzielczość i wagę pliku.
Ustawienie światła i lamp błyskowych do zdjęć packshot
Światło oraz fotograficzne lampy studyjne to bardzo rozbudowany i niezwykle ważny element w fotografii produktów. To właśnie dobór oświetlenia, jego mocy, zmiękczenia czy kąta padania ma największy wpływ na finalny wygląd packshotu.
Najważniejsze modyfikatory światła do lamp błyskowych
softbox – jeden z popularniejszych modyfikatorów światła w studio fotografii produktów. Softboxy mają różne kształty oraz wymiary. To pozwala dopasować je do efektu jaki chcemy uzyskać oraz do wielkości fotografowanego przedmiotu. Softbox jest mocowany do lampy błyskowej za pomocą specjalnego pierścienia, który musi być dopasowany do otworu znajdującego się w głowicy lampy studyjnej. Jego budowa nie jest skomplikowana. Na szkielecie, zwykle wykonanym z metalowych prętów naciągnięty jest materiał (najczęściej srebrny w środku a czarny z zewnątrz). Taka konstrukcja w środku ma jeszcze rozciągnięty dyfuzor, który dodatkowo rozprasza światło. Od strony fotografowanego produktu, softbox jest wykończony również białym materiałem rozpraszającym światło.
kształt – spotykamy softboxy prostokątne o rożnej proporcji, kwadratowe czy nawet ośmiokątne. Jak łatwo wywnioskować ich kształt wpływa między innymi na to jaką część sceny oświetlają.
rozmiar – spotykamy przeróżne formaty i wielkości tych modyfikatorów. Najmniejsze z nich mogą mieć zaledwie 40×40 cm a największe nawet powyżej 2 metrów.
czasza – jest ona podstawowym modyfikatorem, który bardzo często znajdziemy w zestawie z lampą fotograficzną. Taki reflektor jest zwykle wykonany z metalu i podobnie jak softboxy, w środku jest srebrny a na zewnątrz czarny. Jednak czasza nie posiada żadnych rozpraszaczy ani dyfuzorów. W przeciwieństwie do softboxa, czasza ma dawać światło ostre, ukierunkowane. Spotykamy je również w kilku rozmiarach.
strumienica – to kolejny modyfikator, który znajdziemy w studio fotografa packshotowego. Nie jest ona używana tak często jak softboxy cz czasza, jednak w pewnych sytuacjach bywa niezastąpiona. Jej wygląda zdradza, że zadaniem strumienicy jest skupianie światła. Mały otwór na jej końcu powoduje to, że promienie lampy docierają tylko w konkretne miejsce fotografowanej sceny.
Fotografia produktowa – obróbka graficzna
Choć nie zawsze fotografia produktowa wygląda na mocno retuszowaną to jednak zwykle wymaga sporo pracy na komputerze. Nawet z pozoru proste packshoty na białym tle mogą wymagać czasochłonnej edycji.
Obróbka komputerowa zdjęć produktów krok po kroku
1. Na początku musimy oczywiście otworzyć plik graficzny w programie do edycji. Najczęściej stosowanymi są Photoshop lub Capture One. Darmową alternatywą jest program Gimp, który pomimo tego, że jest oprogramowaniem darmowym pozwala na zaawansowaną edycję zdjęć produktowych.
2. W kolejnym kroku wycinamy nasz produkt z tła. Nie zalecamy korzystania z narzędzi automatycznych takich jak różdżka czy selekcja koloru gdyż nie są one na tyle dokładne. Automatyczne wycinanie produktów z tła może powodować poszarpane krawędzie przedmiotu lub całkowicie się pogubić w przypadku na przykład białego przedmiotu na jasnym tle. Jeśli zależy nam na wysokiej jakości packshotach zalecamy ręczne wycięcie produktu poprzez jego obrysowanie po krawędzi na przykład za pomocą narzędzia „piórko”.
3. W tym kroku dokonujemy pierwszych poprawek koloru. Poprawiliśmy odcień czerni. Jest to również dobry czas na dokładne obejrzenie zdjęcia produktowe i wyretuszowanie wszelkich pyłków, które nie zostały usunięte w czasie przygotowania do sesji produktowej.
4. Podciągamy nieco kontrast, dzięki temu fotografia produktowa „ożywa”.
5. Ostatnie poprawki, korekta koloru pomarańczowego aby był zgodny z tym w rzeczywistości. Kilka korekt miejscowych świateł i cieni. Teraz zdjęcie możemy zapisać jako oryginał oraz przeskalować do odpowiedniej rozdzielczości i wyeksportować w celu publikacji na stronie internetowej.
Niestety nie zawsze praca fotografa produktowego wygląda tak prosto jak mogliśmy zauważyć na przykładzie. Sytuacja znacznie komplikuje się w przypadku produktów metalowych lub odbijających otoczenie. Również odzież jest wymagająca jeśli chcemy uzyskać wysokiej jakości zdjęcia produktowe. Niektóre produkty takie jak na przykład biżuteria wymagają obróbki graficznej często przekraczającej godzinę.
Jak uzyskać ostrość na całym zdjęciu produktu – focus stacking
W fotografii produktowej ważne jest aby cały przedmiot był idealnie ostry. Nie zawsze jednak jest to możliwe nawet po mocnym przymknięciu przysłony. Szczególnie ten problem daje o sobie znać podczas fotografii małych przedmiotów -jest to na przykład fotografia biżuterii. Jak zatem radzić sobie ze zbyt płytką głębią ostrości na zdjęciach produktowych?
Rozwiązaniem jest focus stacking. Metoda ta polega na wykonaniu serii zdjęć, przy czym każde kolejne wykonujemy z ostrością ustawioną w innym miejscu kadru. Dzięki temu dysponujemy serią fotografii produktu, które po połączeniu na komputerze ukażą nam przedmiot ostry w całej okazałości.
Korzystając z tej metody koniecznie zadbajmy o to aby aparat był stabilnie umieszczony na statywie podczas wykonywania wszystkich zdjęć produktu. Również wszystkie parametry zdjęcia powinny być takie same na każdym ujęciu. Przesuwamy jedynie płaszczyznę ostrości.
Ile fotografii produktowych wykonać?
W fotografii produktów ważna jest zarówno jakość jak i ilość packshotów. W skrócie im więcej dobrych zdjęć produktowych tym lepiej. Oczywiście nie popadajmy w skrajność dodając kilkadziesiąt niemal takich samych ujęć gdyż zdecydowanie zanudzimy Klienta.Z
Zdecydowanie jednak warto wykonać co najmniej kilka dobrych packshotów, nawet dla względnie prostych przedmiotów. Zadbajmy o to aby nasz produkt był czytelnie pokazany z każdej strony. Kupujący na pewno doceni możliwość zobaczenia przedmiotu z taką dokładnością jakby trzymał go w ręku.
Poniżej przedstawiamy przykład pary butów.
Podchodząc do tematu bardzo ekonomicznie to jedno zdjęcie mówi nam całkiem sporo. Widzimy tutaj kolor, krój oraz materiał z jakiego wykonany jest prezentowany but. Jest to poprawnie wykonana fotografia produktu jednak mimo tego nie wyczerpuje tematu w pełni.
Porównajmy teraz galerię z 6 zdjęciami tej samej pary butów. Bez trudu dowiemy się jak buty wyglądają z każdej strony, jak są wykonane w środku a także z czego zrobiona jest podeszwa. Ostatnie zdjęcie produktowe detalu upewni nas co do wysokiej jakości obuwia.
Ile zdjęć produktowych wykonać?
Poprawne kolory i faktura na zdjęciach produktowych
Na wygląd przedmiotu przedstawionego na fotografii produktowej składa się jego kolor oraz faktura materiału, z którego przedmiot ten jest wykonany. Dlatego też niezwykle ważne jest aby poprawnie przekazać wszystkie te informacje kupującemu, który nie jest w stanie go dotknąć.
Wykonując packshoty chcemy uzyskać żywe i zachęcające kolory jednak nie możemy zapominać o tym, że naturalność jest tutaj najważniejsza.
W celu poprawnego oddania kolorów możemy wspierać się specjalnym wzornikiem kolorów. Wzornik taki fotografujemy przed rozpoczęciem każdej sesji packshotowej gdy mamy już ustawione oświetlenie i cały plan zdjęciowy. Następnie po wgraniu zdjęcia z kartą testową do specjalnego oprogramowania, komputer ustawi kolory z wiernym odwzorowaniem.
Ponadto niezwykle ważne jest poprawne ustawienie balansu bieli w aparacie a także neutralne ustawienia dotyczące kolorów i kontrastu. Jak wspominaliśmy wcześniej wybór plików jpg nie jest wskazany gdyż pozwalamy na ingerencję aparatu w kolorystykę zdjęcia.
Przestrzenność i faktura na fotografii produktów
Częstym problemem osób, które dopiero zaczynają wykonywanie packshotów jest płaski, nieatrakcyjny wygląd przedmiotów na zdjęciach. Wynika to przede wszystkim ze źle dobranego i nieodpowiednio ustawionego oświetlenia w studio.
Wielu początkujących fotografów produktowych wychodzi z błędnego założenia, że przedmiot należy oświetlić jak najbardziej równomiernie z każdej strony. Część z nich sięga po namioty bezcieniowe, które to rozpraszają światło padające na produkt z każdej strony.
Takie działania powodują „spłaszczenie” przedmiotu oraz faktury materiału jeśli jest ona chropowata. Dlatego właśnie rodzaj oświetlenia i sposób w jaki je kierunkujemy jest tak ważny podczas fotografowania produktów.
Najlepsze ujęcia w fotografii produktowej do sklepu internetowego
Klienci często zastanawiają się jakie kadry będą najlepiej wyróżniały ich ofertę. Wszystko zależy tak naprawdę od produktu, który mamy przed obiektywem. Są przedmioty, których kształt i użyteczność bez problemu poznamy już w kilku prostych kadrach. Inne przedmioty, szczególnie bardziej skomplikowane wymagają przemyślanych ujęć aby takie zdjęcia packshotowe były wartościowe w swoim przekazie.
Jakie zdjęcie produktu wybrać na miniaturkę?
Miniaturka pełni bardzo ważną rolę jako packshot. Jak sama nazwa mówi, miniaturka jest małych rozmiarów. Jest to przeszkodą w dobrym i czytelnym pokazaniu produktu na listingu ofert.
Dlatego też warto dobrze przemyśleć w jakim ułożeniu przedstawimy produkt na pierwszym zdjęciu, które może być zachętą lub wręcz przeciwnie, zniechęcać do kliknięcia oferty.
Na miniaturki zwykle wybiera się fotografie produktu wykonane od frontu lub tak zwane „trzy czwarte” czyli produkt sfotografowany lekko z boku i z góry. To ostatnie ułożenie pozwala pokazać przestrzenność przedmiotu, jednocześnie nie rezygnując z ogólnego widoku całości.
Następne zdjęcia produktu
Kiedy mamy już wybraną miniaturkę, czyli też główne zdjęcie naszego przedmiotu możemy przystąpić do kolejnych kadrów. Na przykładzie torebki damskiej, kolejnym ujęciem pokazujemy jej tył z jednocześnie przełożonym paskiem. Z tego zdjęcia produktowego dowiadujemy się więc jak produkt wygląda po stronie niewidocznej na pierwszym i drugim zdjęciu, a także przy okazji widzimy pasek.
Kolejne fotografie produktowa pokazują dodatkową funkcjonalność naszej galanterii w postaci odpinanej klapki. Zdjęcie pokazujące produkt całkowicie z boku pozwala ocenić jego grubość oraz pojemność.
Dwa ostatnie packshoty pozwalają nam pokazać bardzo wyraźnie strukturę materiału, wykończenie detali oraz to jak torebka wygląda w środku.