Fotografia produktowa - jakie obiektywy wybrać

Nawet najlepszy aparat nie zarejestruje obrazu bez obiektywu. Wiele osób szukając sprzętu do fotografii produktowej skupia się najbardziej na korpusie aparatu, kwestię obiektywu  często pomijając. Niektórzy producenci oferują gotowe zestawy z tzw obiektywem kitowym. Kit to z języka angielskiego „zestaw”, w tym przypadku korpusu z obiektywem. Niestety obiektywy te są często niezadowalające do tworzenia packshotów.

Jaki zakres ogniskowych do zdjęć produktowych wybrać?

Najbardziej popularnym i najlepszym zakresem ogniskowych jest 50-100 mm. Wynika to z faktu, że obiektywy o krótszej ogniskowej powodują zniekształcenia obrazu. Obiektywy szerokokątne nie nadają się do fotografii packshotowej gdyż „rozciągając” obraz zaburzając jego proporcje. Natomiast teleobiektywy mają tendencję do „spłaszczania” obiektywu co również nie jest pożądane podczas wykonywania zdjęć produktów.

Obiektywy ze średniego zakresu ogniskowych pozwalają na fotografowanie produktu z komfortowej odległości. Nie ma potrzeby bardzo bliskiego lub dalszego ustawienia od fotografowanej sceny.

Zoom czy obiektyw stałoogniskowy?

Stając przed wyborem obiektywu do fotografii produktów staniemy przed decyzją zoom vs obiektyw stałoogniskowy. Zoom może wydawać się wygodniejszy gdyż pozwala na zmianę ogniskowej za pomocą jednego ruchu ręki. Pamiętajmy jednak, że wraz ze zmianą ogniskowej zmieniamy też perspektywę. Przewagą obiektywów o stałej ogniskowej jest lepsza ostrość i jakość obrazu a także mniejsze zniekształcenia niż w analogicznym odpowiedniku zoom. W fotografii produktowej jakość i rozdzielczość zdjęcia to jedne z najważniejszych parametrów. Aby uzyskać tak samo dobre obrazowanie w obiektywie zoom, zwykle będzie on znacznie droższy.
 

Jasność obiektywu

Podczas pracy w studio packshot najczęściej potrzebujemy dużej głębi ostrości aby cały produkt w kadrze był ostry. Czasami nawet mocne domykanie przysłony nie pozwala na objęcie w ostrości całego przedmiotu i należy wykonywać zdjęcia metodą focus stacking. Dlatego też jasność obiektywu nie jest kluczowym parametrem w pracy fotografa studyjnego.

Zobacz więcej