Liczba megapixeli a fotografia produktowa

Megapixele to pojęcie, z którym praktycznie każdy miał do czynienia. Niezależnie czy używamy aparatu cyfrowego, smartfona czy tabletu, wszędzie gdzie jest wbudowany aparat można trafić na pojęcie liczby megapixeli. Zwykle ludzie nie zgłębiają się w szczegóły, jednak prawie każdy stwierdzi, że im więcej tym lepiej. W poniższym artykule wyjaśnimy co to są megapixele, dlaczego są ważne w fotografii produktów a także pokażemy, że więcej nie zawsze znaczy lepiej.

Megapixele i pixele co to i czym się różni?

Czytając specyfikację dowolnego aparatu cyfrowego na jednym z pierwszych miejsc trafimy na megapixele. Zwykle jest to liczba rzędu kilkunastu lub kilkudziesięciu MPx (megapixeli).

W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że megapixel to jednostka miary pixeli. Przedrostek mega oznacza wartość miliona. Dochodzimy więc do sedna – 1 MPx to milion pixeli.

Czym jest pixel?

Jest to najmniejszy możliwy do rejestracji i prezentacji punkt, z którego składają się obrazy cyfrowe. Pixel można porównać do atomu. Odpowiednio duża liczba pixeli, umieszczona odpowiednio gęsto pozwala na stworzenie obrazu pełnego płynnych przejść, które tworzą obraz. Każdy obraz cyfrowy (w tym zdjęcie produktowe) składa się więc z pojedynczych pixeli.

Co daje większa liczba pixeli?

Im więcej pixeli tym obraz jest wyraźniejszy i dokładniejszy. Jak dużo pixeli potrzeba aby utworzyć względnie wyraźny obraz? Najczęściej miliony. Dlatego właśnie aby nie podawać wartości w tak dużych liczbach, prościej jest używać pojęcia megapixeli (tak jak wspomnieliśmy wcześniej 1 000 000 px).

Jak wyliczyć ile megapixeli ma zdjęcie?

Producenci aparatów podają konkretną wartość, na przykład 24 MPx. Jest ona bardzo prosta do wyliczenia. Każda fotografia składa się z dwóch wymiarów – szerokość oraz wysokość. Wiedząc, że obraz produktowany przez aparat ma na przykład 6000 px długości oraz 4000 px wysokości wystarczy przemnożyć te wartości. Otrzymamy wtedy 24 000 000 px a więc 24 megapixele.

Ile megapixeli powinien mieć aparat do profesjonalnych zdjęć produktów?

Skoro już wiemy czym są pixele, megapixele oraz w jaki sposób wylicza się ich wartość możemy przystąpić do sedna tego artykułu. Wydawać by się mogło, że bez zastanowienia można stwierdzić, że aparat do zdjęć packshotowych powinien mieć jak najwięcej MPx. W końcu zależy nam na doskonałej jakości.

Jest to dobre myślenie, jednak nie zawsze ma sens. Jeśli packshoty, które wykonujemy będą przeznaczone wyłącznie do internetu nie ma sensu umieszczanie na stronie internetowej zdjęć 50 MPx gdyż spowoduje to bardzo wolne działanie sklepu ze względu na ogromny rozmiar takich plików.

Jeśli natomiast zechcemy wykorzystać nasze zdjęcia produktowe do wydrukowania dużego bilbordu, plik cyfrowy powinien być możliwie największy aby nie tracić jakości.

Sam aparat nie gwarantuje świetnej jakości packshotów

Duża liczba megapixeli wydaje się po prostu sensownym rozwiązaniem. W końcu zawsze możemy zmniejszyć plik podczas obróbki graficznej i użyć takie zdjęcie produktowe bez problemu w sklepie internetowym, mając do dyspozycji wysokiej jakości oryginał.
Należy jednak pamiętać, że duża rozdzielczość matrycy w aparacie cyfrowym może się zemścić jeśli używamy słabej jakości obiektywu. Wtedy okaże się, że zdjęcia nie są tak wyraźne i szczegółowe gdyż matryca o tak dużej liczbie MPx pokazuje wszelkie niedoskonałości optyki generując w efekcie słabszej jakości zdjęcie niż aparat z mniejszą liczbą megapixeli.