Szparowanie zdjęć produktów
Szparowanie z tła to termin często stosowany w fotografii produktowej. Polega on na wycięciu przedmiotu na zdjęciu z tła, lub usunięciu tła. Pozwala to na podmianę dowolnego obrazu czy grafiki za prezentowanym przedmiotem. W zdjęciach packshotowych szparowanie służy przede wszystkim do uzyskania idealnie białego tła. Wyjaśnienie innych pojęć związanych ze zdjęciami produktowymi znajdziesz w naszym wpisie https://www.fotographia.pl/fotografia-produktowa-podstawowe-pojecia/
W jaki sposób można wyszparować zdjęcie produktowe?
Istnieją różne metody pozwalające na usunięcie tła ze zdjęcia przedmiotu. Część z nich jest automatyczna lub opiera się na funkcjach zautomatyzowanych. Nie zawsze są one doskonałe i czasami należy to zrobić ręcznie.
Tło z fotografii produktowej można usunąć na przykład za pomocą narzędzi wspierających się sztuczną inteligencją. Są to zarówno programy komputerowe jak i aplikacje on-line. Zwykle należy wskazać kilka fragmentów tła, które chcemy usunąć i automatyka wyszparuje nasze zdjęcie produktu. Czasami efekty te nie są doskonałe i należy odpowiednio dopasować parametry narzędzia.
Szparowanie automatyczne oferuje też wiele programów graficznych. Są to narzędzia takie jak róźdżka czy zaznaczenie koloru. Komputer w ten sposób próbuje dobrać podobne fragmenty obrazu w celu ich zaznaczenia i późniejszej zmiany lub usunięcia.
W sposobach na automatyczne szparowanie problemy pojawiają się gdy główny przedmiot na fotografii produktowej jest na różnorodnym, niejednolitym tle. Wtedy zwykle automatyka napotka spore problemy z rozpoznaniem tła. Czy istnieje jakieś rozwiązanie?
Oczywiście – ręczne szparowanie zdjęcia packshot. W zależności od wybranego oprogramowania do edycji plików graficznych, sposób ten może wyglądać nieco inaczej. W najpopularniejszym programie do grafiki rastrowej – Photoshop należy wykonać poniższe czynności aby usunąć tło ze zdjęcia przedmiotu.
Zobacz kiedy będzie przydatne przezroczyste tło na fotografiach produktowych.
Narzędzie Piórko (Pen Tool) w Adobe Photoshop to z pozoru bardzo proste ale niezwykle skuteczne narzędzie do tworzenia dokładnych i precyzyjnych ścieżek. Pozwala ono na ręczne rysowanie krzywych i linii, co jest szczególnie przydatne przy wycinaniu obiektów ze zdjęć (szparowanie).Poniżej znajdziesz krótki przewodnik, jak korzystać z narzędzia Piórko w Photoshopie:
-
Wybór narzędzia Piórko:
- Otwórz swoje zdjęcie w Photoshopie.
- Wybierz narzędzie Piórko z panelu narzędzi (zazwyczaj znajduje się pod narzędziem Lasso) po lewej stronie aplikacji
-
Ustawienia Piórka:
- Sprawdź ustawienia narzędzia Piórko na górnym panelu. Możesz dostosować między innymi tryb pracy (ścieżka, selekcja itp.).
-
Rysowanie krzywych:
- Rozpocznij w wybranym miejscu fotografii produktowej, aby dodać punkt początkowy, a następnie kliknij i przeciągnij, aby dodać punkt kontrolny i stworzyć krzywą. Powtarzaj ten proces, aż dojdziesz do końca ścieżki. Na początku może to wymagać nieco zaznajomienia się z zasadą działania piórka w Photoshopie. Warto więc rozpocząć naukę od rysowania prostych i nieskomplikowanych kształtów
-
Dokładne kształtowanie zaznaczenia:
- Po dodaniu punktu kontrolnego, możesz dostosować krzywą, klikając w wybranym punkcie, który już stworzyłeś i przeciągając uchwyty na każdym z punktów.
-
Zamykanie ścieżki:
- Aby zamknąć ścieżkę, kliknij ponownie na pierwszym punkcie początkowym. Wówczas zobaczysz zamkniętą linię, a Photoshop utworzy zamkniętą ścieżkę.
-
Konwersja na zaznaczenie:
- Po utworzeniu ścieżki, możesz przekształcić ją w zaznaczenie. Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz „Make Selection”.
-
Dodatkowe operacje:
- Możesz także kopiować, wycinać, przesuwać lub edytować ścieżki za pomocą różnych narzędzi i opcji w Photoshopie. Po zaznaczeniu wybranego obiektu na zdjęciu produktowym można wyodrębnić go na oddzielną warstwę i dzięki temu podłożyć dowolne tło.
Z pomocą powyższych kroków możemy więc stworzyć zdjęcia produktów na białym tle – packshoty. Tego typu fotografie idealnie sprawdzą się nie tylko w sklepie internetowym ale również na popularnych portalach, marketplace a także w katalogach.