Zdjęcia produktowe packshot - jakie tło wybrać

Tworząc fotografie w studio packshot niezbędnym akcesorium będzie odpowiednie tło fotograficzne. Jest to zwykle całkiem spory arkusz materiału, który ma za zadanie współgrać z fotografowanym przedmiotem. W tym wpisie przedstawimy podstawowe cechy każdego tła fotograficznego oraz jakie będzie najlepsze tło do zdjęć produktowych packshot.

Właściwości teł

Kolor tła do zdjęć packshotowych

Na rynku możemy spotkać niemal każdy kolor tła. Najpopularniejsze wśród fotografów produktowych są tła białe. Wynika to z kilku powodów. Przede wszystkim standardem zdjęć packshotowych jest używanie białego tła gdyż nie odciąga ono uwagi od przedmiotu. Kolor biały pasuje do wielu publikacji (katalogi, ulotki) oraz stron internetowych. Dodatkowo warto wspomnieć, że największe platformy sprzedażowe i aukcyjne w internecie wymagają białego, jednolitego tła na zdjęciach packshot.

Wymiary tła fotograficznego

Każde tło do zdjęć produktowych ma długość oraz szerokość. W ofercie spotkamy tła o szerokości od 1 do nawet 3 metrów. Niektórzy mogliby zastanawiać się czy nawet 1 metr szerokości to nie za dużo do zdjęć małych przedmiotów? W końcu takie tło zajmuje całkiem sporo przestrzeni, której nie zawsze mamy pod dostatkiem. Tutaj zwrócimy uwagę, że warto dobierać tło znacznie większe od fotografowanych przedmiotów. Dlaczego? Wynika to z faktu, że gdy tło do zdjęć produktowych będzie tylko trochę większe od produktu może się zdarzyć, że w fotografowanym obiekcie ujrzymy odbicia czy zafarb z otoczenia.

Drugim parametrem jest oczywiście długość tła. Zwykle wynosi ona kilka metrów. I tutaj również można by się zastanawiać po co nam kilka metrów tła jeśli fotografujemy na przykład obuwie? Tło, szczególnie to w jasnych odcieniach (czyli najpopularniejsze do packshotów) lubi się brudzić. Gdy sfotografujemy dziesiątki czy setki nawet nowych produktów nasze tło nie będzie już śnieżnobiałe. Wtedy ucinamy zniszczony kawałek i rozwijamy dalszą część nowego tła.

Materiały teł fotograficznych

Wyróżniamy kilka rodzajów najpopularniejszych materiałów, z których produkuje się tła fotograficzne. Omówimy je pod kątem fotografii produktów.

  • tła polipropylenowe – są tanie i popularne. Ich zaletą jest dobra trwałość materiału, odporność na wodę i względna łatwość wyczyszczenia. Do wad tła z polipropylenu zaliczamy wyraźną fakturę, która może dyskwalifikować ten materiał do zdjęć packshot. Przy tego typu fotografii, szczególnie niedużych produktów bardzo wyraźnie może rzucać się w oczy struktura tego tła. Kolejną wadą jest prześwitywanie materiału co również niekorzystnie wpływa na uzyskanie idealnie białego tła na zdjęciu produktu.
  • tła winylowe – bardzo trwały i odporny na zabrudzenia materiał. Tło winylowe nie przepuszcza światła w takim stopniu jak na przykład polipropylen. Regularna struktura nie powoduje odbić światła. Wadą teł winylowych jest wyższa cena.
  • tła z płyty plexi – inaczej nazywane podstawkami akrylowymi. Są to tła mniejsze, które idealnie sprawdzają się gdy chcemy uzyskać odbicie produktu w tle. Tła tego typu używa się na przykład gdy interesuje nas fotografia biżuterii czy galanterii.
  • tła papierowe – wykonane z kartonu różnej gramatury. Im wyższa tym tło sztywniejsze oraz mniej przepuszczające światło. Tła kartonowe występują w bardzo wielu kolorach. Są popularne wśród fotografów produktowych ze względu na przystępną cenę oraz dobrą jakość. Wadą teł papierowych jest wysokie ryzyko uszkodzenia oraz szybsze zużywanie i podatność na zabrudzenia.