Lampy studyjne do fotografii produktowej

Światło to podstawa każdej fotografii produktowej. Bez jego udziału nie powstanie żadne zdjęcie. Mamy niezliczoną liczbę źródeł światła. Oświetlenie może być miękkie, ostre, kierunkowe lub rozproszone. Wykonując zdjęcia produktowe mamy więc sporo możliwości do wyboru. W poniższym wpisie podpowiemy w temacie studyjnych lamp fotograficznych do wykonywania zdjęć produktowych.

Światło ciągłe czy błyskowe do fotografii produktowej?

To jeden z podstawowych dylematów osób poszukujących lamp fotograficznych do pracy w studio packshot. Wielu początkujących fotografów produktowych nie jest przekonana do światła błyskowego. Fotograficzne lampy błyskowe generują światło przez ułamek sekundy. Oko ludzkie nie jest w stanie zarejestrować tak krótkiej sceny co utrudnia poprawne ustawienie świateł na planie zdjęciowym.

Zalety i wady światła ciągłego

  • cały czas widzimy efekt oświetlenia
  • mogą być przydatne przy filmowaniu
  • lampy światła ciągłego są słabsze niż ich odpowiedniki błyskowe
  • wydziela więcej ciepła
  • podstawowe modele mogą nie wystarczyć do poprawnego oświetlenia produktów średnich i większych rozmiarów

Zalety i wady światła błyskowego

  • większa moc w podobnym przedziale cenowym
  • nie nagrzewają się tak bardzo jak oświetlenie ciągłe
  • trudniej przewidzieć efekty bez doświadczenia z tym rodzajem oświetlenia
  • nie sprawdzą się przy nagrywaniu filmów

Światło modelujące w lampach błyskowych

Wiele lamp błyskowych posiada oświetlenie modelujące. Jest to żarówka tradycyjna, która jest używana do ustawiania lamp w czasie sesji. Świeci ona cały czas, a dopiero w momencie wykonywania zdjęcia przygasa i jest zastępowana przez żarnik lampy błyskowej. Ta funkcja pozwala połączyć zalety lampy błyskowej z łatwością obsługi jak przy świetle stałym.

Lampy reporterskie do wykonywania fotografii produktów

Poza typowymi lampami studyjnymi możemy się również natknąć na lampy reporterskie. Są to małe urządzenia, mocowane na sankach aparatu. Ich niewątpliwą zaletą jest mały rozmiar oraz niska waga. Lampy takie nie wymagają zasilania zewnętrznego więc nie jesteśmy ograniczeni dostępnością gniazdek. Istnieje również możliwość zamocowania lampy reporterskiej na statywie oraz podpięcia do niej akcesoriów do modelowania światła.

Mimo powyższych zalet, lampy reporterskie nie będą najlepszym rozwiązaniem w fotografii produktowej. Do ich wad zaliczymy słabszą moc niż w lampach studyjnych. Z racji tego, że lampy te są zasilane z baterii czy akumulatorków jesteśmy ograniczeni do ich pojemności. Również ładowanie takiej lampy do kolejnego błysku z pełną mocą zajmie więcej czasu niż w lampie studyjnej.

 

Zobacz więcej