Aparat do fotografii produktowej

Fotografia produktowa to wymagająca dziedzina. Zdjęcia produktów nie zawsze wydają się trudne do wykonania jednak gdy zagłębimy się w ten proces, okaże się że potrzeba naprawdę sporo umiejętności, doświadczenia oraz sprzętu aby wykonać profesjonalny packshot. W tym wpisie skupimy się na tym jakie cechy powinien posiadać aparat do fotografii produktowej.
Czy aparat kompaktowy nadaje się do zdjęć produktów?
Aparaty kompaktowe ze względu na ograniczoną ilość trybów manualnych (lub ich całkowity brak) oraz z powodu niemożliwości wymiany obiektywów nie są polecane do fotografii produktowej. Wynika to z tego, że aby wykonywać zdjęcia studyjne musimy korzystać z trybów manualnych aby precyzyjnie i powtarzalnie ustawić parametry dla każdego zdjęcia produktowego.
Dodatkowym problemem jest stały, zwykle nienajlepszej jakości obiektyw, który również nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Packshot to zdjęcie wymagające najwyższej jakości, dlatego też fotograf produktowy korzysta z najlepszych dostępnych obiektywów, których niestety nie mogą zaoferować popularne aparaty kompaktowe.
Fotografia produktowa smartfonem
Podobnie jak z aparatami kompaktowymi, nie zalecamy używania smarfonów do tworzenia fotografii produktowych. Współczesne telefony pomimo tego, że radzą sobie całkiem dobrze w dobrych warunkach oświetleniowych niestety mają te same ograniczenia do pracy w studio jak aparaty kompaktowe opisane wyżej.
Lustrzanka lub bezlusterkowiec do fotografii produktowej
Ta grupa aparatów jest opisywana razem gdyż oba typy tych aparatów spełniają jedno z podstawowych wymagań – pozwalają na wymianę obiektywów. Drugą cechą, którą posiadają raczej wszystkie dostępne na rynku lustrzanki oraz bezlusterkowce są tryby manualne. Pozwala to na całkowitą kontrolę podczas tworzenia zdjęć produktowych w studio fotograficznym.
W ostatnich latach lustrzanki profesjonalne królowały w wielu studiach fotograficznych. Z czasem możemy zaobserwować, że powoli ta rola zmienia się na korzyść aparatów bezlusterkowych. Pozwalają one na tworzenie wysokiej jakości zdjęć produktowych oraz są stale rozwijane. Kolejną zaletą bezlusterkowców jest to, że współpracują one wstecznie z wieloma obiektywami do lustrzanek. Wystarczy tylko użyć odpowiednich adapterów.
Jakiej marki aparat wybrać do packshotów?
Wybór aparatu konkretnej marki wynika z wielu czynników. Warto podkreślić, że w doświadczonych rękach nie ma znaczenia konkretny producent sprzętu. Różnice jakie determinują wybór konkretnej marki są następujące.
Wielu fotografów jest przywiązanych do danej marki od lat. Powodem tego może być posiadanie obiektywów oraz akcesoriów danego producenta. Obiektywy z mocowaniem jednej marki aparatów nie będą pasowały do sprzętu innej marki. Dlatego też fotograf produktowy korzystający od lat z jednego systemu nie może w prosty sposób zmienić jedynie samego korpusu aparatu bez migracji pozostałych elementów.
Równie duże znaczenie może mieć aspekt ekonomiczny. Warto przekalkulować ceny potrzebnego nam zestawu u kilku producentów. Może się okazać, że jeden z nich ma tańsze korpusy aparatów a inny obiektywy. Po zsumowaniu cen potrzebnych nam sprzętów możemy wyciągnąć pewne wnioski przemawiające za daną ofertą.
Aparat to nie wszystko
Pamiętajmy, że do każdego korpusu aparatu musimy podpiąć obiektyw. Gdy chcemy wykonywać zdjęcia produktowe musi być to szkło zaprojektowane w tym celu. Nawet najlepszy korpus aparatu nie pozwoli osiągnąć choćby połowy jego możliwości w połączeniu z najtańszym obiektywem z zestawu. Pamiętajmy również, że fotografia produktowa nie powstanie bez udziału światła, które utworzymy za pomocą lamp studyjnych.
Dlatego też planując budżet nie warto przeznaczać większości lub całej kwoty na jak najlepszy korpus aparatu. Zestaw powinien być dobrany proporcjonalnie gdyż każdy element ma wpływ na ostateczną jakość packshotów.
Aparat do packshotów – najważniejsze parametry i funkcje
- rozdzielczość – duża rozdzielczość przetwornika z pewnością przyda się podczas wykonywania fotografii produktowych. Bogate w detale zdjęcia produktowe pozwalają na duże powiększenia czy wydruki wielkoformatowe. Pamiętajmy jednak, że pełnoklatkowa matryca o dużej ilości megapixeli wymaga najwyższej jakości obiektywu.
- tryb manualny ekspozycji – absolutna podstawa w studyjnej fotografii produktowej. Aparat musi posiadać możliwość ręcznego ustawienia czasu otwarcia migawki oraz przysłony
- czułość ISO – w studio pracuje się z najniższą możliwą czułością matrycy. Dobrej klasy aparaty praktycznie nie wytwarzają wtedy szumów powodujących degradację obrazu
- balans bieli – parametr, który odpowiada za poprawne odwzorowanie kolorów na zdjęciu produktowym. Zaawansowane aparaty fotograficzne pozwalają na precyzyjne ustawienie balansu bieli za pomocą tzw szarej karty przed każdą sesją
- współpraca z lampami błyskowymi – niezwykle ważne jest abyśmy do naszego aparatu mogli podpiąć wyzwalacze lamp błyskowych. Bez tego nie powstanie żadna fotografia produktowa w studio.
- przesyłanie obrazu do tableta lub PC – ta funkcja pozwoli nam na precyzyjny podgląd kadru na dużym ekranie. Z łatwością ocenimy czy cały packshot jest ostry a także szybko dopasujemy pozostałe parametry zdjęcia
Zobacz więcej
