Zdjęcia do sklepu internetowego - w jakiej rozdzielczości?

packshoty białych produktów

Rozdzielczość zdjęć do sklepu internetowego jest istotnym aspektem, który wpływa zarówno na jakość prezentacji produktów, jak i doświadczenie użytkownika. Optymalna rozdzielczość zależy w dużej mierze od platformy e-commerce, na której zamierzasz publikować zdjęcia. Oto kilka ogólnych wytycznych.

Czym jest rozdzielczość zdjęcia produktowego?

Rozdzielczość zdjęcia produktowego to jedna z podstawowych cech graficznych określająca liczbę pikseli (najmniejszych elementów składowych każdego obrazu) na jednostkę długości lub powierzchni. Zazwyczaj wyrażana jest w pikselach na cal (dpi – dots per inch) lub pikselach na centymetr (ppi – pixels per inch). W praktyce rozdzielczość wpływa na jakość obrazu, szczególnie w kontekście ostrości, detali i możliwości powiększania zdjęcia produktu.

Rozdzielczość fotografii produktowej zwykle wyraża się w dwóch liczbach – jako długość i szerokość (są to proporcje zdjęcia produktu). I tak przykładowo packshot może być w rozdzielczości

  • 2000×3000 px – format prostokątny
  • 1500×1500 px – format kwadratowy

Każda z tych wartości mówi o ilości punktów (na szerokość oraz na wysokość), z których składa się dane zdjęcie produktu.

Rozdzielczość zdjęć generowanych przez aparaty fotograficzne podaje się w tzw megapikselach. O tym czym są przeczytasz w naszym wpisie: https://www.fotographia.pl/liczba-megapixeli-a-fotografia-produktowa/

Jakie zalety mają fotografie produktowe w wysokiej rozdzielczości?

Fotografia produktowa w wysokiej rozdzielczości niesie za sobą szereg istotnych zalet. Mają one bezpośredni wpływ na jakość obrazu oraz możliwości jego dalszej edycji i wykorzystania.

Dużo szczegółów i ostrość

Packshoty w wysokiej rozdzielczości pozwalają na pokazanie dużej ilości szczegółów. Może to być na przykład wyraźnie widoczna struktura materiału ubrania.

Możliwość uzyskania dużego powiększenia (efekt zoom)

Zdjęcia produktów o dużej ilości pikseli pozwalają na znaczne powiększenia obrazu bez utraty szczegółowości. Fotografia produktu w wysokiej rozdzielczości nawet po dużym powiększeniu na większym ekranie komputera nie utraci ostrości a także nie ujrzymy struktury pojedynczych pikseli co występuje gdy rozdzielczość zdjęcia jest niska.

Większe możliwości edycji

Zdjęcia produktów, które zawierają dużo informacji pozwalają na znacznie więcej w procesie edycji graficznej. Późniejsze zmiany wprowadzane przez grafików nie będą mocno degradować zdjęcia produktowego jeśli będzie ono zapisane w wyższej rozdzielczości.

Drukowanie bez utraty jakości

Zdjęcia o dużej rozdzielczości są idealne do druku w dużych formatach. Mogą być wykorzystywane w projektach reklamowych, katalogach, magazynach czy innych materiałach, gdzie istotna jest wysoka jakość wydruku.

Wady packshotów wykonanych w dużej rozdzielczości

Fotografie produktowe w wysokiej rozdzielczości mają sporo zalet, które mogą okazać się bardzo istotne dla naszego sklepu internetowego. Niestety nie są wolne od wad. Oto niektóre z nich.

Duży rozmiar plików

Dużo zawartych informacji (duża liczba pikseli) generuje duże pliki. Obrazy w wysokiej lub bardzo wysokiej rozdzielczości zajmują sporo miejsca na dyskach twardych. Potrzeba też szybszych opcji przesyłu, zarówno offline jak również szybszych łącz internetowych w celu obsługi większych plików graficznych.

Większe obciążenie komputera podczas retuszu graficznego

Duże pliki zawierające zdjęcia produktowe w wysokiej rozdzielczości będą potrzebować mocniejszego komputera, który poradzi sobie z ich sprawną edycją. Jeśli zdecydujemy się na pracę z takimi plikami używając starszego i słabszego sprzętu należy liczyć się z problemami wydajnościowymi sprzętu.

Ograniczenia platform e-sklepów

Wiele popularnych platform e-commerce nie pozwala na wgrywanie zdjęć produktowych w bardzo wysokiej rozdzielczości. Jest to podyktowane problemami, które wspomnieliśmy wyżej. Czasami system obsługi serwera sklepu może zaproponować, że automatycznie dokona zmiany rozdzielczości na optymalną.

Jaka jest najlepsza rozdzielczość zdjęć produktów do sklepu internetowego?

Wiemy już, że zbyt małe pliki to domena ubiegłych lat gdy sprzęt był mniej wydajny, łącza internetowe wolniejsze, a ekrany urządzeń mniejsze. W dzisiejszych czasach wiele urządzeń (również mobilnych) dysponuje wyświetlaczami znacznie przekraczającymi standardy fullHD. Mogło by się wydawać, że warto więc używać maksymalnych dostępnych rozdzielczości aby bez problemu wykorzystać możliwości po stronie konsumenta. Wtedy niestety napotkamy na wymienione w poprzednim akapicie wady. Dlatego też należy poszukać kompromisu. Optymalny zakres rozdzielczości zdjęć produktowych do e-sklepów internetowych to 1500-2000px na każdym boku w zależności od wybranych proporcji fotografii.

Więcej o przygotowaniu zdjęć do sklepu internetowego dowiesz się w tym linku: https://www.fotographia.pl/jak-przygotowac-zdjecia-produktow-do-umieszczenia-w-internecie/