Poprawne kolory na zdjęciach produktowych
Fotografia produktowa ma za zadanie ciekawie ale przede wszystkim wiarygodnie przedstawiać oferowany przedmiot. Ma to szczególnie duże znaczenie w kwestii koloru. Wielu sprzedawców on-line boryka się z problemem niepoprawnego odwzorowania koloru produktu na zdjęciach przedmiotów. Powoduje to problemy na linii kupujący – sklep. Klient oczekuje, że dostanie produkt dokładnie w takim odcieniu jak widzi na monitorze komputera. Dotyczy to szczególnie odzieży, gdzie właśnie odcień musi mieć jak najlepszą zgodność z ofertą w internecie.
Jak sprawić aby fotografia produktowa miała rzeczywiste kolory?
Każde zdjęcie packshotowe powstaje z udziałem aparatu, lamp błyskowych oraz komputera. Aparat rejestruje kolory produktu jakie nadają mu źródła światła – w tym przypadku lampy studyjne. Następnie takie zdjęcie produktowe wyświetlamy na monitorze i bazując na jego obrazie dokonujemy korekt kolorystycznych.
Sprawa wydaje się prosta jednak aby całość przebiegała poprawnie nasze środowisko musi być skalibrowane.
Kalibracja kolorów to dopasowanie i ustawienie barwy a także jasności za pomocą specjalnego urządzenia. Zatem jeśli skalibrujemy nasz monitor, dopiero wtedy mamy pewność, że kolory które wyświetla są wierne rzeczywistości lub przekłamane i wymagają korekty. Jednak nie każdy monitor pozwoli na tak idealne dopasowanie poszczególnych kolorów. Tańsze monitory mogą mieć problem z powodu ograniczeń technicznych i nigdy nie będą w stanie poprawnie wyświetlać kolorów, niezależnie od ich ustawień. To spowoduje, że pracując w takim środowisku nie mamy wiarygodnej informacji jak naprawdę zdjęcie produktowe wygląda.
Przeczytaj również o tym jaką rolę mają kolory w fotografii produktowej.
Mój monitor wyświetla żywe kolory – czy to wystarczy?
Niestety żywe i ostre obrazy nie są gwarancją poprawnego odwzorowania tych kolorów. Urządzenia konsumenckie potrafią za pomocą wbudowanych algorytmów podbijać kontrast i nasycenie aby wyglądały atrakcyjnie na tle innych urządzeń w sklepie.
Moja fotografia produktowa wygląda inaczej na każdym komputerze
Niektórzy sprzedawcy internetowi po odkryciu tego faktu wpadają w przerażenie i natychmiast szukają nowego fotografa produktowego. Jednak problem wcale nie leży po stronie studio packshot.
Wystarczy proste doświadczenie aby poznać przyczynę problemu. Wyświetlmy to samo zdjęcie na swoim komputerze, smartfonie i ewentualnie innym urządzeniu, które mamy pod ręką. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że na każdym z nich fotografia produktowa będzie wyglądała nieco inaczej. Może się nawet zdarzyć, że zdjęcia będą do siebie niepodobne poprzez na przykład wyraźnie dużo odcienia niebieskiego na którymś urządzeniu.
Ten prosty eksperyment pozwoli każdemu stwierdzić, że to jak zdjęcie produktowe wygląda na każdym urządzeniu nie zależy od samej fotografii a właśnie od końcowego urządzenia, na którym oglądamy packshot.
Co zrobić aby klient widział te same kolory na zdjęciu produktowym?
Rozwiązanie jest bardzo proste jednak niekoniecznie wykonalne. Jeśli będziemy dysponować dokładnie takimi samymi wyświetlaczami (monitor, laptop czy smartfon) skalibrowanymi w ten sam sposób, wtedy zobaczmy dokładnie te same kolory na obu urządzeniach. Jak jednak nietrudno się domyślić na rynku istnieje tysiące różnych urządzeń, na których możemy wyświetlić stronę internetową naszego sklepu. I niestety nie mamy wpływu na to, że monitor klienta przekłamuje kolory w stronę niebieskiego lub czerwonego przez co widzi on produkt w inny sposób.
Pomocą jest to, że profesjonalny fotograf produktowy korzysta ze skalibrowanego monitora graficznego oraz karty kolorów podczas wykonywania sesji packshot. Pozwala to zagwarantować, że pliki udostępniane przez fotografa mają kolory w 100% wierne i zgodne z odwzorowaniem rzeczywistości. Dzięki temu przekłamania, nawet jeśli wystąpią u klienta będą minimalizowane jak tylko to możliwe.