Fotografia produktowa - podstawowe pojęcia

Fotografia produktowa, packshot, zdjęcia typu duch… Czasami przeglądając różnego rodzaju materiały związane z fotografią produktów spotykamy się ze słówkami, które mogą nie być powszechnie znane. W poniższym wpisie wyjaśnimy najczęściej spotykane pojęcia używane w tej dziedzinie.

  • blenda – ekran odbłyskowy, który służy do odbijania światła. Wyróżniamy blendy srebrne, białe lub złote. Występują one również w rożnych rozmiarach.
  • balans bieli – ustawienie aparatu cyfrowego. Odpowiada za odpowiednie odwzorowanie kolorów w zależności od światła. Na przykład w fotografii produktowej w studio używamy zwykle balansu bieli ustawionego na lampy błyskowe.
  • blik – to niekorzystne załamanie światła w obiektywie, które powoduje „plamę” światła w kadrze. Z oczywistych względów bliki nie są pożądane w fotografii produktów. Najczęściej pojawiają się gdy fotografujemy na przykład produkty metalowe lub szklane. Mocne światło lamp studyjnych, odbite w ich powierzchni może spowodować bliki.
  • czas otwarcia migawki – moment, w którym element światłoczuły rejestruje światło padające na przetwornik. Czas otwarcia migawki określa się w sekundach lub ułamku np 1/200 sekundy.
  • flatshot – dotyczy zdjęć odzieży. Są to fotografie produktowe przedstawiające odzież rozłożoną na płasko. Takie zdjęcie wykonane jest najczęściej z góry. Jako flatshot możemy przedstawić wiele rodzajów odzieży. Zdjęcia tego typu znajdują szczególne zastosowanie w przypadku ubrań o nietypowej wielkości, na przykład dziecięcych.

 

fotografia produktowa koszul męskich
flatshot koszuli męskiej

 

  • format pliku – sposób zapisu pliku cyfrowego, który zawiera zdjęcie produktowe. Formaty plików używa się w zależności od zastosowania. Wyróżniamy na przykład JPG, PNG, TIFF, WebP.
  • fotografia produktowa – rodzaj fotografii, który ma za zadanie pokazać produkt w sposób zachęcający ale jednocześnie realistyczny. Fotografia produktowa jest wykorzystywana najczęściej do sprzedaży przedmiotów za pomocą sklepów internetowych czy materiałów drukowanych.
  • fotografia reklamowa – dziedzina fotografii aranżowanej. Fotografia reklamowa to przedstawienie produktu w ciekawym otoczeniu, z użyciem nietypowego światła czy efektów obróbki komputerowej. Głównym zadaniem zdjęć reklamowych jest przyciągnięcie uwagi oraz wyróżnienie się pośród innych zdjęć. Fotografia reklamowa świetnie sprawdzi się na przykład w mediach społecznościowych, na okładce katalogu czy na banerze reklamowym. Więcej o fotografii reklamowej przeczytasz tutaj: https://www.fotographia.pl/fotografia-reklamowa-produktow-co-to-jest/
  • ISO – inaczej czułość ISO. Jest to czułość, z jaką matryca światłoczuła aparatu rejestruje obraz wpadający przez obiektyw. Im większy parametr czułości ISO, tym bardziej czuły na światło jest przetwornik. Wyższe wartości wpływają jednak na degradację obrazu, zwaną szumem cyfrowym. Z tego powodu, wykonując zdjęcia produktowe staramy się używać możliwie najniższych wartości ISO.
  • obróbka graficzna retusz komputerowy mający za zadanie poprawienie zdjęcia. W fotografii produktowej powinien on być wysokiej jakości tak aby produkt na zdjęciu wyglądał zachęcająco ale również realnie.
  • ogniskowa obiektywu – to jedna z podstawowych cech każdego obiektywu. Nazywamy nią odległość soczewki od punktu skupienia światła. Ogniskowa jest też kątem widzenia obiektywu. Im wyższa wartość ogniskowej tym węższy kąt widzenia. Określa się ją w milimetrach. I tak na przykład możemy mieć obiektyw o stalej ogniskowej 50 mm lub zoom o ogniskowej 28-70 mm. Do zdjęć produktowych używamy najczęściej ogniskowych średniego zakresu a więc w okolicy 50 mm.
  • packshot – to fotografia produktu przedstawionego na jednolitym tle. Najczęściej używa się tło w kolorze białym.
  • RAW – surowy format zapisu plików w aparacie
  • szparowanie – czynność podczas obróbki komputerowej. Szparowanie w zdjęciach produktowych to obrysowanie a następnie wycięcie fotografowanego przedmiotu. Pozwala to na podłożenie go na innym tle.
  • zdjęcia typu duch – inaczej „ghost” lub „niewidzialny manekin” to termin określający takie fotografie odzieży, na których nie widzimy sylwetki modela lub manekina.

Zobacz więcej