Rola kolorów w fotografii produktowej
Psychologia koloru we współczesnej fotografii produktowej
Odbiór i postrzeganie koloru odbywa się u nas z pomocą emocji, skojarzeń i innych zagadnień psychologicznych. Dlatego też dla wielu kolorów możemy przypisać podświadomie pewne cechy i emocje. Przykładowo skupmy się na poniższych kolorach:
- żółty – w fotografii produktowej ten kolor zwraca uwagę, kojarzy się z ciepłem, energią oraz wywołuje pozytywne skojarzenia i emocje
- niebieski – jest to kolor przeciwny do żółtego. Może kojarzyć się z zimnem, ale również spokojem oraz profesjonalnym podejściem.
- czerwony – to bardzo energiczna barwa, która również zwraca naszą uwagę.
- zielony – ten kolor na wielu zdjęciach produktowych będzie kojarzył się z ekologią, naturą wywołując tym samym pozytywne skojarzenia oraz spokój
Dobór barwy do identyfikacji wizualnej marki
Większość dużych firm posiada szczegółowe wytyczne dotyczące użycia swojego logotypu a także firmowych kolorów. Takie wytyczne, nazywane księgą znaku są przygotowywane przez grafików zajmujących się identyfikacją wizualną danego przedsiębiorstwa. Jeśli istnieje taka potrzeba warto aby sesja fotograficzna produktu nawiązywała do zawartych w tej publikacji wskazówek odnośnie barw firmowych.
Kontrastowo czy harmonijnie? Jak barwy wpływają na emocje na fotografii produktu
W teorii kolorów istnieją również pojęcia takie jak kontrast oraz harmonia kolorów. Fotografia produktu wykonana z wysokim kontrastem kolorystycznym z pewnością będzie wywoływać silne emocje oraz zwracać uwagę potencjalnego odbiorcy. Nie zawsze jednak pasuje to do produktu przedstawionego na zdjęciu. Wtedy dobrym pomysłem może być użycie kolorystyki tła harmonijnej do koloru fotografowanego przedmiotu.
Wpływ obecnych trendów na kolory używane na zdjęciach produktowych
Trendy są kolejnym czynnikiem mającym bezpośredni wpływ na ostateczny wygląd zdjęcia produktowego. Coraz częściej zauważyć można rezygnację z idealnie białego tła na zdjęciach packshotowych. W zastępstwie używa się na przykład odcieni szarości.
Jak możemy wywnioskować z powyższego wpisu, fotografia produktowa to pewnego rodzaju komunikacja pomiędzy klientem a marką. Odbywa się ona za pomocą kolorowych obrazów. Dlatego tak ważne jest aby rozumieć i używać teorii kolorów zgodnie ze znanymi zasadami.