Jak przygotować zdjęcia produktów do umieszczenia w internecie – zagadnienia techniczne

Fotografia produktowa znajduje zastosowanie w wielu mediach. Znaczna większość zdjęć produktów trafia do internetu a także do publikacji drukowanych takich jak katalog czy ulotka. W tym wpisie skupimy się na odpowiednim przygotowaniu plików z packshotami do publikacji w internecie.

Zamawiając zdjęcia produktów w Fotographia nie musisz znać się na zagadnieniach technicznych. Przygotujemy optymalne pliki dostosowane do Twoich potrzeb. A jeśli masz specjalne wymagania, je również postaramy się spełnić.

Czy trzeba przygotowywać zdjęcia przed umieszczeniem w sklepie internetowym?

Tak, jest to bardzo ważne. Odpowiednio dopasowane zdjęcia produktowe mają wpływ na działanie strony internetowej. Chodzi tutaj o szybkość ładowania strony a także miejsce, które strona zajmuje w wyszukiwarkach. Niektóre systemy zarządzania treścią na stronie internetowej same ostrzegą nas o na przykład zbyt dużych plikach. Warto jednak dopilnować również inne parametry.

Najważniejsze aspekty każdego zdjęcia cyfrowego

Format pliku cyfrowego

Najpopularniejszy od długiego czasu jest format JPG. Są to pliki poddane algorytmowi stratnej kompresji. Dużą zaletą plików JPG jest ich nieduża waga w porównaniu do innych formatów zdjęć. Format ten jest również wspierany przez praktycznie każde urządzenie oraz przeglądarkę.

Czasami istnieje potrzeba zapisania zdjęcia produktowego bez tła. Wtedy z pomocą przychodzi format PNG. Jest to bezstratny format plików graficznych pozwalający na wczytywanie tła będącego pod sfotografowanym przedmiotem. Na przykład może to być tło naszej strony internetowej lub katalogu.

TIFF lub TIF to kolejny z częściej używanych formatów do zapisu fotografii produktowych. Ten format jednak nie jest używany w internecie ze względu na brak kompresji i duży rozmiar plików. Zdjęcia packshot zapisane w tym formacie używa się na przykład w druku lub do dalszej obróbki graficznej – na przykład jako pliki wyjściowe do stworzenia baneru.

Coraz częściej wybierany jest format WebP, który pozwala na jeszcze lepszą kompresję plików. Ponadto ten sposób zapisu pozwala również na przechowywanie plików graficznych z przezroczystym tłem.

Rozdzielczość zdjęć produktowych

Kolejnym parametrem każdego pliku graficznego jest jego rozdzielczość. Mówiąc ogólnie są to wymiary podane jako szerokość i wysokość. I tak na przykład fotografia produktowa o rozdzielczości 2000 x 1000 px składa się właśnie z 2000 punktów na szerokość oraz 1000 punktów na wysokość. Jak łatwo wywnioskować im wyższa rozdzielczość tym jakość zdjęcia będzie większa. Zauważymy więcej detali a obraz będzie ostrzejszy. Jednak wraz ze wzrostem rozdzielczości rośnie waga pliku. Spowodowane jest to większą ilością informacji zawartych w obrazie.

Kompresja pliku

Stratne formaty zapisu zdjęć cyfrowych, na przykład JPG pozwalają ustalić jak bardzo skompresowane będzie zdjęcie. Im większa kompresja pliku tym mniejsza waga. Jednak wraz z większą kompresją obraz traci na szczegółowości. Zdjęcia produktów powinny być możliwie jak najlepszej jakości ponieważ są wizytówką każdego sklepu internetowego. Dlatego więc należy w drodze kompromisu wybrać najlepszy stosunek kompresji do jakości.

Nie liczmy zysku na jednym zdjęciu – ważna jest całość

Wydawać by się mogło, że nie ma sensu walka o to aby zdjęcie produktu po kompresji i dobraniu optymalnej rozdzielczości miało na przykład 0,6 MB zamiast pierwotnych 0,7 MB. Pamiętajmy jednak, że jeśli w naszym sklepie mamy kilkaset a nawet kilka tysięcy fotografii produktowych, oszczędzenie na każdym zdjęciu z pozoru niewielkiej części da ogromny zysk w całym sklepie.

Nazwy plików

Domyślnie pliki z aparatu cyfrowego są nazywane na przykład w taki sposób DSC001, DSC002, DSC003… itp. Jak widzimy taka nazwa zdjęcia produktowego niewiele mówi. Jeśli posiadamy w ofercie kilka czy kilkanaście produktów nie będzie to stanowiło większego problemu. Jednak gdy w naszej ofercie jest większa ilość produktów, zwłaszcza z danej serii warto od razu zadbać o odpowiednie nazewnictwo dla każdego packshotu.

Zdjęcia produktowe możemy nazywać według wytycznych klienta, na przykład:

  • kod EAN – czyli po prostu cyfry z kodu kreskowego producenta. Pozwoli to określić nam, które zdjęcie produktowe jest przypisane do konkretnego przedmiotu w naszym sklepie internetowym
  • własna metodyka na przykład tshirt_M_01 gdzie pierwszy człon nazwy określa rodzaj produktu, literka „M” rozmiar a cyfra 01 kolor czarny

Jak kompresja pliku wpływa na jakość zdjęcia

brak kompresji, duża waga pliku
średnia kompresja, średnia waga pliku
wysoka kompresja, niska waga pliku

Na powyższych przykładach możemy zaobserwować zależność kompresji do jakości i wagi obrazu.

Zobacz więcej