Fotografia studyjna produktów - słownik pojęć

Fotografia produktów w studio to dużo sprzętu a także wiele nowych pojęć, które nie zawsze są w pełni oczywiste dla początkujących. Poniżej wyjaśnienie najczęściej spotykanych terminów w studio fotografa produktowego.

Bowens – mocowanie bowensowskie to sposób podłączania akcesoriów modelujących światło do lamp błyskowych. Jest to najpopularniejsze mocowanie używane przez większość czołowych producentów. Kupując lampy z takim mocowaniem mamy pewność, że bez problemu podłączymy do nich większość dostępnych na rynku akcesoriów.

 

beauty dish

Beauty dish „słoneczko” to modyfikator światła podłączany do lampy studyjnej. Występuje zwykle w kolorze białym lub srebrnym. Pozwala uzyskać ciekawy sposób oświetlenia sceny światłem ostrym i rozproszonym. Czasami używany w fotografii produktowej.

Czas synchronizacji – to indywidualny dla każdego modelu aparatu czas naświetlania. Gwarantuje on, że przy jego użyciu zarejestrujemy błysk lampy fotograficznej w całości. Wynika to z budowy migawki aparatu. Jeśli użyjemy czasu krótszego niż czas synchronizacji wtedy na zdjęciu pojawi się czarny pasek lub obraz nie zostanie w ogóle zarejestrowany. Zwykle czasy synchronizacji mieszczą się w przedziale 1/200-1/250 sekundy.

Fotocela – urządzenie wbudowane w lampę błyskową. Fotocela reaguje na błysk światła wygenerowanego przez inne lampy błyskowe. Dzięki temu możemy wyzwolić kilka lamp błyskowych w tym samym czasie. Fotocela nie powinna być jednak używana jako podstawowy wyzwalacz światła w fotografii produktów gdyż nie zawsze działa poprawnie. Może się zdarzyć, że nie zareaguje na zbyt słaby błysk innej lampy lub też jest mało skuteczna w jasnych miejscach.

Lampa błyskowa – to podstawa w każdym studio packshot. Są to urządzenia, które za pomocą krótkiego błysku oświetlają fotografowaną scenę. Lampy błyskowe dzielimy na

  • studyjne lampy błyskowe – są to urządzenia stacjonarne używane w studio packshot. Lampy te generują dużą moc, która jest potrzebna aby stworzyć poprawnie oświetlone zdjęcia produktów. Lampy studyjne pozwalają również w łatwy sposób sterować swoją mocą a także podpinać różnego rodzaju akcesoria takie jak softbox czy strumienica.
  • lampy systemowe – są to lampy fotograficzne, które mocuje się na aparacie w tzw „gorącej stopce”. Urządzenia te nie są popularne w fotografii produktów ze względu na małą moc oraz trudności z używaniem ich w połączeniu z modyfikatorami. Lampy reporterskie można użyć jako dodatkowe światło uzupełniające na przykład do oświetlenia tła w fotografii packshotowej.

Watosekunda / Ws – jednostka wyrażająca moc lampy błyskowej. Wyższa wartość oznacza większą moc lampy. Przykładowe wartości dla lamp studyjnych to na przykład 300 Ws.

Światło ciągłe – to rodzaj oświetlenia odmienny od błyskowego. Światło ciągłe jak sama nazwa wskazuje mamy dostępne cały czas. Ze względu na mniejszą moc tego typu lamp rzadziej stosuje się je w fotografii produktów. Oświetlenie ciągłe stosuje się w produkcjach filmowych. Wyróżniamy różne rodzaje źródeł takiego światła – żarówki, halogeny, diody LED.

Światło modelujące – jest to dodatkowe światło w studyjnych lampach błyskowych. Najczęściej jest to po prostu żarówka podobna do tradycyjnej, która pracuje w momencie gdy nie fotografujemy. Światło modelujące pozwala nam na podejrzenie jak rozkład oświetlenia wpłynie na zdjęcie produktu. W fotografii produktów możemy na przykład zobaczyć gdzie utworzą się odbicia światła na fotografowanym przedmiocie.

Wyzwalacz radiowy – urządzenia składające się z nadajnika oraz odbiorników. Nadajnik wyzwalacza umieszczamy w sankach lampy błyskowej na aparacie. Odbiornik natomiast należy podłączyć do studyjnej lampy błyskowej. Całość pozwala na wyzwalanie błysku bezprzewodowo oraz z pominięciem wad fotoceli.