Fotografia studyjna produktów - słownik pojęć

Fotografia produktów w studio to dużo sprzętu a także wiele nowych pojęć, które nie zawsze są w pełni oczywiste dla początkujących. Poniżej wyjaśnienie najczęściej spotykanych terminów w studio fotografa produktowego.

Bowens – mocowanie bowensowskie to sposób podłączania akcesoriów modelujących światło do lamp błyskowych. Jest to najpopularniejsze mocowanie używane przez większość czołowych producentów. Kupując lampy z takim mocowaniem mamy pewność, że bez problemu podłączymy do nich większość dostępnych na rynku akcesoriów.

 

beauty dish
beauty dish

Beauty dish „słoneczko” to modyfikator światła podłączany do lampy studyjnej. Występuje zwykle w kolorze białym lub srebrnym. Pozwala uzyskać ciekawy sposób oświetlenia sceny światłem ostrym i rozproszonym. Czasami używany w fotografii produktowej.

Czas synchronizacji – to indywidualny dla każdego modelu aparatu czas naświetlania. Gwarantuje on, że przy jego użyciu zarejestrujemy błysk lampy fotograficznej w całości. Wynika to z budowy migawki aparatu. Jeśli użyjemy czasu krótszego niż czas synchronizacji wtedy na zdjęciu pojawi się czarny pasek lub obraz nie zostanie w ogóle zarejestrowany. Zwykle czasy synchronizacji mieszczą się w przedziale 1/200-1/250 sekundy.

Fotocela – urządzenie wbudowane w lampę błyskową. Fotocela reaguje na błysk światła wygenerowanego przez inne lampy błyskowe. Dzięki temu możemy wyzwolić kilka lamp błyskowych w tym samym czasie. Fotocela nie powinna być jednak używana jako podstawowy wyzwalacz światła w fotografii produktów gdyż nie zawsze działa poprawnie. Może się zdarzyć, że nie zareaguje na zbyt słaby błysk innej lampy lub też jest mało skuteczna w jasnych miejscach.

Lampa błyskowa – to podstawa w każdym studio packshot. Są to urządzenia, które za pomocą krótkiego błysku oświetlają fotografowaną scenę. Lampy błyskowe dzielimy na

  • studyjne lampy błyskowe – są to urządzenia stacjonarne używane w studio packshot. Lampy te generują dużą moc, która jest potrzebna aby stworzyć poprawnie oświetlone zdjęcia produktów. Lampy studyjne pozwalają również w łatwy sposób sterować swoją mocą a także podpinać różnego rodzaju akcesoria takie jak softbox czy strumienica.
  • lampy systemowe – są to lampy fotograficzne, które mocuje się na aparacie w tzw „gorącej stopce”. Urządzenia te nie są popularne w fotografii produktów ze względu na małą moc oraz trudności z używaniem ich w połączeniu z modyfikatorami. Lampy reporterskie można użyć jako dodatkowe światło uzupełniające na przykład do oświetlenia tła w fotografii packshotowej.

Watosekunda / Ws – jednostka wyrażająca moc lampy błyskowej. Wyższa wartość oznacza większą moc lampy. Przykładowe wartości dla lamp studyjnych to na przykład 300 Ws.

Światło ciągłe – to rodzaj oświetlenia odmienny od błyskowego. Światło ciągłe jak sama nazwa wskazuje mamy dostępne cały czas. Ze względu na mniejszą moc tego typu lamp rzadziej stosuje się je w fotografii produktów. Oświetlenie ciągłe stosuje się w produkcjach filmowych. Wyróżniamy różne rodzaje źródeł takiego światła – żarówki, halogeny, diody LED.

Światło modelujące – jest to dodatkowe światło w studyjnych lampach błyskowych. Najczęściej jest to po prostu żarówka podobna do tradycyjnej, która pracuje w momencie gdy nie fotografujemy. Światło modelujące pozwala nam na podejrzenie jak rozkład oświetlenia wpłynie na zdjęcie produktu. W fotografii produktów możemy na przykład zobaczyć gdzie utworzą się odbicia światła na fotografowanym przedmiocie.

Wyzwalacz radiowy – urządzenia składające się z nadajnika oraz odbiorników. Nadajnik wyzwalacza umieszczamy w sankach lampy błyskowej na aparacie. Odbiornik natomiast należy podłączyć do studyjnej lampy błyskowej. Całość pozwala na wyzwalanie błysku bezprzewodowo oraz z pominięciem wad fotoceli.