Fotografia flat lay - zdjęcia produktów z góry
Ta tajemniczo brzmiąca nazwa to wbrew pozorom popularny rodzaj fotografii produktów. Flat lay bo o nim mowa w poniższym wpisie to nic innego jak przedmiot sfotografowany „z góry”.
Do jakich przedmiotów stosować flat lay?
Moda i ubrania są bardzo często fotografowane w ujęciu flat lay. Nie oznacza to jednak, że nie możemy wykonać w ten sposób zdjęć produktowych innych rzeczy takich jak
- ubrania
- dodatki
- bielizna
- czapki i rękawiczki
- kosmetyki
- książki i broszury
- galanteria
- biżuteria
Tak naprawdę większość produktów możemy sfotografować w ujęciu z góry. Tego typu zdjęcia produktowe świetnie pokazują na przykład zawartość opakowania.
Zdjęcia flat lay jako typowy packshot czy bardziej kreatywnie?
Fotografie produktów wykonane z góry możemy stworzyć podobnie jak inne zdjęcia produktowe na jednolitym (na przykład białym tle) a także w ciekawej aranżacji, która jeszcze bardziej zwróci uwagę na prezentowany przedmiot.
Cechy kompozycji flat lay
Poniżej kilka pomysłów jak dodatkowo możemy urozmaicić fotografie produktów z góry:
- zmiana tła – nie tylko jednolite. Możemy połączyć kilka kolorów lub użyć drewna czy metalu jak tło naszej kompozycji
- oświetlenie – nie każda scena flat lay musi być oświetlona równomiernie. Możemy zmieniać rodzaj i moc oraz kierunek światła.
- przestrzenność – nadanie odpowiedniej przestrzenności będzie ważne aby nie „spłaszczyć” kompozycji
- nie zawsze idealnie z góry – możemy umieścić aparat nad fotografowaną sceną ale lekko pod kątem – to da nowe spojrzenie na zdjęcia produktowe
Kompozycja czyli jak ułozyć przedmioty do zdjęć flat lay
Kiedy na naszej fotografii produktowej chcemy pokazać więcej niż jeden przedmiot (lub na przykład produkt w częściach jak na powyższym zdjęciu) pojawia się problem w jaki sposób ciekawie ułożyć wszystko w ramach jednej kompozycji.
Warto poświęcić kilka chwil na eksperymenty. Niektórzy tworzą szkice jeszcze przed sesją aby mieć pogląd jak przedmioty zaprezentują się na packshocie z góry. Pamiętajmy, że jeśli decydujemy się na równe poukładanie przedmiotów w kadrze to należy tego bezwzględnie przestrzegać. Nawet minimalne odchylenie będą wyglądać bardzo nieestetycznie w idealnie równych ramach zdjęcia produktowego.