Najczęstsze błędy w fotografii produktowej
Fotografia produktowa to dziedzina fotografii, która ma jasny przekaz. Ma w atrakcyjny ale również wierny sposób przedstawić produkt tak aby zachęcić do jego zakupu. Zwykle zdjęcia produktowe wyglądają na proste do wykonania – produkt na białym tle. Nic bardziej mylnego. Jeśli zależy nam na profesjonalnym efekcie i odbiorze u klientów to packshoty muszą być najwyższej jakości. W przeciwnym wypadku słabej jakości zdjęcia produktowe nie tylko mogą obniżyć zainteresowanie naszą ofertą ale nawet wprowadzić klientów w błąd.
W poniższym wpisie przedstawimy najczęściej spotykane błędy w fotografii produktowej oraz sposoby aby ich uniknąć. Są to zarówno niedociągnięcia związane ze złym kadrowaniem czy oświetleniem, jak i zagadnienia typowo techniczne.
Najczęstsze powody błędów podczas wykonywania packshotów
-
Brak lub słaba komunikacja z klientem. Fotograf produktowy przed rozpoczęciem sesji musi otrzymać podstawowe informacje dotyczące fotografowanych produktów. Musi wiedzieć gdzie zdjęcia zostaną wykorzystane. Każdy portal czy sklep internetowy ma inne wymagania techniczne dotyczące zdjęć. Chodzi tutaj o rozdzielczość, możliwość stosowania cienia lub odbicia produktu lub sposób kadrowania dla dotychczas wykonanych zdjęć produktowych. Warto jak najwięcej uwagi poświęcić podczas próbnej sesji produktowej tak aby możliwie jak najlepiej dopasować zdjęcia do naszych oczekiwań. Zmienianie wymagań już w trakcie właściwej sesji będzie często oznaczało rozpoczęcie pracy od nowa co może powodować dodatkowe koszty.
-
Praca pod presją czasu. Niezależnie od doświadczenia i umiejętności nikt nie lubi pracować pod presją czasu. Łatwo wtedy o błędy lub pominięcie kluczowych założeń. Brak czasu na dopracowanie zdjęć czy ewentualne poprawki oznacza niższa jakość zdjęć produktowych.
-
Szukanie najtańszych wykonawców. Jak w większości usług tanie oferty zwykle oznaczają równie niską jakość wykonania zlecenia. Jeśli fotograf nie jest w stanie inwestować w sprzęt, szkolenia i oprogramowanie z pewnością nie wpłynie to dobrze na jakość wykonywanej przez niego pracy. Wiedza i doświadczenie od zawsze są w cenie i jeśli zależy nam na profesjonalnym efekcie i zwrocie z inwestycji nie warto oszczędzać.
-
Małe doświadczenie fotografa. Aby dobrze wykonać zdjęcia produktowe niezbędne jest doświadczenie oraz wiedza nie tylko z podstaw fotografii. Bardzo ważna jest również bardzo dobra umiejętność pracy w studio. Odpowiednie dobranie i ustawienie oświetlenia studyjnego to duża część sukcesu.
-
Do czego mają służyć packshoty. Warto od samego początku mieć świadomość do czego wykorzystamy zdjęcia produktowe. Mogą one spełniać zarówno rolę reklamową a więc zachęcać do zakupu jak również informacyjną. Ta druga ma za zadanie pokazać cechy i właściwości produktu. Czasami fotografia produktowa służy do archiwizacji.
Brak ostrości na zdjęciu produktowym
Jednym z podstawowych i jednocześnie bardzo widocznych błędów podczas wykonywania packshotów jest brak ostrości. Możemy tutaj powiedzieć o nieostrości całego zdjęcia, która wynika ze słabej jakości użytego obiektywu, złego ustawienia ostrości lub poruszenia aparatu podczas wykonywania zdjęcia.
Nieostrość może również występować w części zdjęcia. Na takiej fotografii produktowej ostra jest tylko część fotografowanego przedmiotu. To oczywiście również jest błędem, który zniechęca klienta. Takie zdjęcie wygląda niezachęcająco gdyż nie możemy zobaczyć wyraźnie całego produktu.
Jak uniknąć nieostrości podczas wykonywania packshotów? Na początku zadbajmy o stabilność naszego aparatu. Chodzi oczywiście o użycie dobrego statywu. Nie warto skupiać się na najtańszych produktach gdyż nie gwarantują one stabilności nawet dla lekkich aparatów kompaktowych, nie wspominając o ważących ponad kilogram zestawach profesjonalnego korpusu z obiektywem. Tanie statywy są również bardzo toporne w użytkowaniu. Bardzo trudno jest je zablokować dokładnie w wymaganym przez nas ustawieniu. Często mają luzy, które uniemożliwiają precyzyjne zablokowanie kadru.
Samo ustawienie aparatu również jest nie bez znaczenia. Należy stosować krótkie czasy naświetlania oraz wysokie wartości przesłony. F11-16 to optymalne wartości aby uzyskać możliwie największą głębie ostrości obejmującą cały lub większą część produktu.
Co jednak gdy pomimo takich ustawień aparatu i obiektywu nadal nie możemy uzyskać ostrości w całym kadrze? Wtedy z pomocą przychodzi nam technika stosowana między innymi podczas fotografii produktów zwana focus stacking. Pierwszy etap wykonujemy już podczas fotografowania. Robimy serię packshotów, z każdym zdjęciem przesuwając ostrość w kadrze. Wykonujemy tak dużo zdjęć produktu aby został on całkowicie objęty ostrością. Następny etap pracy nad takimi packshotami następuje już na komputerze. Za pomocą programu graficznego wczytujemy wykonane wcześniej zdjęcia i łączymy je w jedno, z każdego okrywając tylko ostrą część naszego produktu. Jest to zadanie wymagające nieco czasu oraz precyzji i doświadczenia. Dlatego też niektóre programy do obróbki zdjęć produktów pozwalają na automatyczne połączenie takich packshotów w całość i robią to z małym marginesem błędu.
Złe kolory na zdjęciach produktowych
To równie częsty i poważny błąd, który może się przytrafić podczas wykonywania packshotów naszych produktów. Przekłamania kolorystyczne mogą wynikać zarówno ze złych ustawień światła w studio, aparatu czy nawet zbyt intensywnej obróbki graficznej. Istnieje bardzo cienka granica pomiędzy przyciągającym, kolorowym packshotem a zdjęciem przesadzonym ze zbyt podkręconymi kolorami i kontrastami.
Fotograf produktowy do retuszu zdjęć używa najwyższej klasy monitorów graficznych, które wyświetlają kolory z niemal idealnym odwzorowaniem. Może to stanowić pewien problem gdy te same zdjęcia ogląda klient lub konsument. Każdy z nich będzie używał innego urządzenia – komputer, tablet czy smartfon. Każdy z nich może w zupełnie inny sposób wyświetlić to samo zdjęcie produktowe. Warto również wspomnieć, że bardzo duża część konsumenckich wyświetlaczy ma spore przekłamania kolorystyczne. Nie zawsze monitor wyświetlający najżywsze kolory robi to najwierniej.
Brak powtarzalności zdjęć produktów
Większość packshotów przestawia produkty w sklepach internetowych, na portalach aukcyjnych czy w katalogach. Są one zwykle pogrupowane według rodzaju czy serii produktów. Dlatego bardzo ważne jest aby takie miniaturki, znajdujące się obok siebie były spójne i wykonane dokładnie w ten sam sposób. Wyobraźmy sobie miniaturki butów, gdzie każdy z nich wykonany jest w inny sposób, ma różną wielkość i inny sposób kadrowania. Niestety nie będzie to oferta atrakcyjna w odbiorze. Właśnie dlatego warto zadbać o to aby nasze packshoty, szczególnie używane na miniaturkach były wykonane dokładnie w ten sam sposób.
Pierwszym o co należy zadbać podczas zdjęć produktów będzie ten sam sposób kadrowania i ułożenia produktu. Zadbajmy o to aby na każdej miniaturce produktu był on umieszczony w tym samym miejscu kadru, aby po bokach oraz nad i pod produktem było tyle samo wolnego miejsca. Równie ważne jest dokładnie takie samo ułożenie każdego produktu. Szczególnie istotne jest to przy zdjęciach produktowych, gdzie przedmiot ułożony jest lekko pod skosem. Należy zadbać aby kąt ułożenia był zawsze taki sam.
Kolejnym ważnym aspektem jest użycie tego samego tła. Bez wyraźnego powodu i celu nie należy stosować różnych kolorów czy odcieni teł. Spowoduje to bardzo duży nieład i zły odbiór naszej oferty.
Równie ważne są dokładnie te same ustawienia aparatu podczas każdej kolejnej sesji fotograficznej produktów. Ważne jest aby packshoty z danej grupy produktów były wykonane z tym samym poziomem jasności.
Oczywiście to samo tyczy się obróbki graficznej zdjęć produktowych. Każda fotografia produktowa powinna więc zostać obrobiona z użyciem tych samych ustawień.
Nieodpowiednie ułożenie produktu
W fotografii produktów najważniejszym bohaterem jest oczywiście fotografowany przedmiot. To właśnie w zależności od produktu, który fotografujemy powinniśmy dobrać wszystkie ustawienia. Zarówno długość ogniskowej obiektywu, rodzaj i moc oświetlenia czy wreszcie sposób postprodukcji w programie graficznym.
Nie każdy przedmiot wygląda atrakcyjnie ze wszystkich stron. O ile oczywistym jest, że nikt nie używa zdjęcia tyłu produktu jako miniaturki o tyle nie pod każdym kątem dany produkt prezentuje się korzystnie. Warto przed wykonaniem packshotów dokładnie zapoznać się z fotografowanym przedmiotem, obejrzeć go z każdej strony oraz pod różnymi kątami. Niektóre przedmioty korzystnie wyglądają od frontu podczas gdy inne będą wydawały się spłaszczone. Bardzo popularnym ustawieniem przedmiotu jest sfotografowanie go lekko z góry pod kątem. Pozwala to na pokazanie na zdjęciu produktowym przestrzenności przedmiotu.
Do tej pory skupialiśmy się na najatrakcyjniejszym ujęciu, które użyjemy na miniaturce. Nie zapominajmy jednak, że kolejne zdjęcia z innych stron są nie mniej ważne. Więcej zdjęć produktowych buduje u klienta zaufanie do przedstawianej oferty.
Kolejnym ważnym aspektem szczególnie w fotografii odzieży jest odpowiednie ułożenie. Każdą część garderoby podczas wykonywania packshotów typu duch należy przedstawić tak jakby leżała na żywym modelu. Przydaje się tu doświadczenie, które podpowie nam czy konkretny krój sukienki warto lekko spiąć z tyłu czy może zostawić luźny.
Źle pokazany materiał produktu
Fotograf produktowy dysponując fotografowanym przedmiotem powinien na zdjęciach produktowych oddać możliwie w najlepszy sposób jak najwięcej jego cech. Jedną z nich jest materiał, z jakiego jest wykonany przedmiot. Jeśli jest on wykonany z chropowatego materiału to packshoty muszą być oświetlone ostrym światłem, które podkreśli fakturę i przekaże te informację klientowi, który wyświetla zdjęcie produktowe na swoim monitorze.
Produkty chromowane lub odbijające światło jeśli zostaną źle oświetlone będą wyglądały na płaskie i matowe. Jest to niezwykle ważne gdy wykonujemy packshoty biżuterii lub armatury łazienkowej. Musimy zadbać o to aby na takich fotografiach produktowych nie było widać naszego odbicia, refleksów naszego studio a jednocześnie podkreślić kształty fotografowanego przedmiotu. Packshoty biżuterii są w tej materii dodatkowo wymagające z powodu zwykle bardzo małych wymiarów produktów z branży jubilerskiej.
Brak lub słabo widoczne szczegóły
Jak już wspominaliśmy na początku packshoty powinny być bogate w szczegóły. Jest to ważne podkreślenia gdyż nie chodzi jedynie o ostrość. Aby pokazać drobne szczegóły niezbędny będzie aparat o wysokiej rozdzielczości w połączeniu z ostrym obiektywem. Taki zestaw umieszczony na stabilnym statywie zapewni nam odpowiednie odwzorowanie najdrobniejszych detali w fotografii produktowej.
Jednak idealna ostrość i szczegóły nie będą widoczne bez odpowiedniego oświetlenia. Wykonując zdjęcia produktowe musimy tak operować oświetleniem studyjnym aby istotne elementy fotografowanej sceny nie ginęły w cieniu lub nie zostały nadmiernie prześwietlone. Dotyczy to szczególnie produktów ciemnych oraz jasnych. To w ich przypadku bardzo łatwo stracić istotne szczegóły.
Źle przygotowany produkt
Omówiliśmy wiele aspektów technicznych oraz wspominaliśmy o wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia. Warto jednak wspomnieć o najważniejszym w fotografii produktowej a więc o fotografowanym przedmiocie. Jako, że packshoty są wykonywane najczęściej na jednolitym białym tle, jedynym co przyciąga uwagę jest właśnie produkt. Dlatego niezwykle ważne jest aby był on perfekcyjnie przygotowany. Jest to szczególnie ważne w przypadku produktów, które nie są wykonywane z zegarmistrzowską precyzją. Jeśli dysponujemy kilkoma egzemplarzami, wybierzmy spośród nich ten, który wygląda najlepiej. Produkt, który ma najlepiej spasowane krawędzie, najmniej rysek czy niedoskonałości pozwoli nam na uzyskanie lepszego efektu oraz oszczędzenie sporej ilości czasu podczas obróbki graficznej.
W przypadku produktów metalowych lub szklanych musimy postępować w trochę inny sposób. Na takich przedmiotach łatwo zostawić odciski palców lub niepożądane smugi co oczywiście będzie widoczne na zdjęciach packshotowych. Pomimo tego, że idealnie wytrzemy nasz produkt ściereczką z mikrofibry możemy popsuć cały efekt już podczas pracy nad zdjęciami produktowymi w studio. Jak temu zaradzić? Wystarczy założyć miękkie bawełniane rękawiczki, które posłużą nie tylko do szybkiego przetarcia produktu ale również nie pozostawią żadnych śladów.
W fotografii produktów przydają się nie tylko rękawiczki bawełniane, czysta, niepyląca szmatka czy płyn do przemycia produktów ale również pędzelek lub gruszka, dzięki którym usuniemy wszelkie pyłki z produktu, któremu zamierzamy wykonać packshoty.
Jeśli wykonujemy zdjęcia odzieży – zarówno flatshoty jak i zdjęcia typu duch niezwykle istotne jest aby ubrania te były idealnie wyprasowane do sesji. W przypadku większości tkanin i ubrań idealnie sprawdzi się parownica do ubrań. Pozwoli nam szybko i bezinwazyjnie wyprasować ubrania co oczywiście wpłynie na finalne zdjęcia produktowe
Podsumowanie
W powyższym artykule staraliśmy się przedstawić główne problemy z jakimi możemy się mierzyć podczas wykonywania packshotów produktowych. Z każdym kolejnym zdjęciem produktowym zdobywamy wiedzę oraz doświadczenie, które pozwala nam na stałe podwyższanie oferowanych przez nas fotografii produktowych. Często zdarza się się, z kolejnym zleceniem pojawiają się nietypowe, niespotykane wcześniej wymagania czy problemy. Wymagają one poświęcenia większej ilości czasu, zastosowania nowego sposobu oświetlenia czy zupełnie innej organizacji pracy. Z tego powodu warto stale rozwijać swoje umiejętności, eksperymentować i szukać nowych rozwiązań.