Jak powstają zdjęcia produktowe biżuterii

Fotografia biżuterii – inaczej zwana też jako packshoty biżuterii. Jest to rodzaj zdjęć produktowych wykonanych w technice makro. Biżuteria to bardzo wymagający produkt, który wymaga sporego doświadczenia fotografa produktowego oraz specjalistycznego sprzętu. Produkty jubilerskie są zazwyczaj bardzo małe jednak wykonane z ogromną precyzją i szczegółowością.Dlatego też cały warsztat fotografa produktowego musi być przystosowany do pracy z tymi szczególnymi produktami. W poniższym artykule wyjaśnimy podstawowe pojęcia i techniki wykorzystywane w zdjęciach makro biżuterii.

Sprzęt do fotografii makro biżuterii

Największe znaczenie w fotografii makro ma obiektyw. Musi być to model oferujący odpowiednie powiększenie fotografowanego produktu. Możemy także skorzystać z pierścieni pośrednich, które wkręcamy pomiędzy korpusem aparatu a obiektywem. Pierścienie (najczęściej spotykamy 3 w zestawie) pozwalają nam na stosowanie ich w różnej konfiguracji przez co mamy wpływ na wielkość powiększenia fotografowanego obiektu.

Osoba, która po raz pierwszy w życiu spojrzy przez wizjer aparatu z obiektywem makro poczuje się jakby obserwowała otaczający nas świat przez mikroskop. Równie szybko zda sobie sprawę, że packshot jest ostry jedynie na kilku milimetrach sceny. Stabilne utrzymanie takiego zestawu w rękach oraz wycelowanie z ostrością staje się praktycznie ruletką. Dlatego też aby wykonać profesjonalne packshoty biżuterii niezbędny będzie solidny statyw fotograficzny.

Aparat fotograficzny również nie pozostaje bez znaczenia. Niezbędny będzie model z wymienną optyką, który pozwoli na podłączenie obiektywu marko lub użycie pierścieni pośrednich.

Aby wykonać ostre i wyraźne zdjęcia biżuterii potrzebujemy również dobrej jakości oświetlenia studyjnego. Profesjonalne lampy błyskowe muszą posiadać odpowiednio dużą moc oraz możliwość użycia różnego rodzaju modyfikatorów światła takich jak softbox.

Praktycznie każdy packshot biżuterii jest niepowtarzalny. Wymaga innego ustawienia świateł i aparatu. Zupełnie inaczej zamocujemy pierścionek, który zamierzamy sfotografować niż łańcuszek, który należy zawiesić w odpowiedniej pozycji. Z tego powodu fotograf biżuterii korzysta z wielu różnego rodzaju uchwytów, żyłek czy nawet plasteliny, które pozwalają utrzymać produkt dokładnie w taki sposób jak jest to potrzebne.

Focus stacking czyli ostre packshoty biżuterii

Jak wspominaliśmy wcześniej w tym artykule podczas fotografowania biżuterii z pomocą obiektywu makro trafimy na przeszkodę w postaci bardzo płytkiej głębi ostrości. Nawet pomimo stosowania wysokich wartości przesłony prawdopodobnie nie uda nam się objąć w ostrości całego wyrobu jubilerskiego. Jest jednak rozwiązanie tego problemu – focus stacking. Polega ono na wykonywaniu serii packshotów. Każde kolejne zdjęcie produktowe wykonujemy z lekko przesuniętą płaszczyzną ostrości niż ujęcie poprzednie. Zwykle wymaga to wykonania kilkunastu a nawet kilkudziesięciu packshotów nim cały obiekt zostanie uchwycony w głębi ostrości.

Kolejnym krokiem jest zgranie zdjęć produktowych do komputera i użycie programu graficznego, który połączy sekwencję fotografii w jedno w pełni ostre zdjęcie produktowe.

Obróbka graficzna zdjęć biżuterii

Niestety, sam focus stacking to początkowa czynność, jeszcze przed właściwą obróbką graficzną. Obecnie najpopularniejszym wśród fotografów produktów programem graficznym jest Photoshop. To właśnie za pomocą tego programu będziemy mogli połączyć zdjęcia biżuterii z przesuniętą ostrością w jedno a następnie dokonać pozostałej obróbki graficznej. Packshoty biżuterii wymagają dokładnej i skomplikowanej edycji. Dopiero na dużym powiększeniu, które uzyskaliśmy z pomocą obiektywu makro dostrzeżemy wszelkie niedoskonałości samego produktu, mikro pyłki, których nie udało nam się wcześniej dostrzec czy także niepożądane refleksy światła.

Zapoznaj się z naszą ofertą na zdjęcia produktowe biżuterii