Namiot bezcieniowy a profesjonalne zdjęcia produktowe

Szukając informacji o fotografii produktowej w końcu trafimy na temat niezbędnego sprzętu. W części źródeł możemy natrafić na pojęcie namiotu bezcieniowego. W tym wpisie wyjaśnimy co to takiego oraz czy jest to dobre rozwiązanie jeśli zależy nam na tworzeniu profesjonalnych packshotów.

Co to jest namiot bezcieniowy?

Na samym początku warto wyjaśnić czym tak naprawdę jest namiot bezcieniowy. Zwykle spotykamy namioty w kształcie prostopadłościanu. Wykonane są z białych materiałów, które przepuszczają i rozpraszają światło. Głównym zadaniem namiotu bezcieniowego jest maksymalne rozproszenie światła celem uniknięcia zbędnych cieni oraz refleksów na produkcie.

Wyróżniamy dwa rodzaje namiotów bezcieniowych do fotografii produktów

  • rozpraszające bez wbudowanego oświetlenia – mają przezroczyste ścianki i wymagają źródła światła, które zostanie rozproszone wewnątrz namiotu
  • z wbudowanymi panelami oświetleniowymi – posiadają własne źródło światła (najczęściej panele LED)

Jak samemu zrobić namiot bezcieniowy do fotografii produktowej?

Jako, że jest to względnie prosta konstrukcja, niemal każdy może wykonać swój namiot w domu. Wystarczy odrobina zdolności manualnych i odpowiednie materiały – na przykład drewniane ramki oraz materiał dyfuzyjny.

Pamiętać należy o tym aby jedna ścianka pozostawiała możliwość otwierania naszej konstrukcji w celu umieszczenia w środku fotografowanego przedmiotu.

Jakie oświetlenie do namiotu bezcieniowego?

Jeśli dysponujemy prostszym modelem będziemy potrzebować źródła światła. Wymagane są co najmniej dwa po boku namiotu. Zwróćmy uwagę aby punkty świetlne były tej samej mocy oraz temperatury barwowej. To pozwoli na zachowanie równomiernego oświetlenia na zdjęciu produktowym.

Czy namiot bezcieniowy to dobre rozwiązanie dla profesjonalnego fotografa produktowego?

Wydawać by się mogło, że to bardzo proste akcesorium pozwoli nam uzyskać poprawnie naświetlone zdjęcia produktów w niskiej cenie. Niestety z wielu powodów zawodowi fotografowie używają znacznie bardziej rozbudowanych sposobów na oświetlenie produktów w studio packshot. Głównymi wadami namiotów bezcieniowych są

  • brak kontroli nad rodzajem oświetlenia – za pomocą namiotu bezcieniowego możemy uzyskać jedynie światło rozproszone, które nie zawsze jest odpowiednie. Na przykład aby pokazać chropowatość materiału konieczne będzie ostre światło kierunkowe.
  • brak wpływu na kierunek światła – namiot bezcieniowy nie pozwala na precyzyjne kierowanie światła gdyż rozprasza je w wielu kierunkach bez kontroli
  • konstrukcja (na przykład ramka) będzie odbijać się w fotografowanym przedmiocie
  • brak możliwości kontroli nad rozkładem świateł na produktach błyszczących. Powoduje to, że nie jesteśmy w stanie podkreślić kształtu oraz brzegów produktu