Jak robić zdjęcia ubrań na niewidzialnym manekinie

Zdjęcie typu duch

Co to jest zdjęcie typu duch?

Zanim omówimy w jaki sposób fotografować odzież warto wyjaśnić co dokładnie kryje się pod zagadkową nazwą. Wielu klientów po raz pierwszy styka się z tajemniczą nazwą „zdjęcia na duchu” lub jej synonimami. Najprościej mówiąc są to zdjęcia ubrań na manekinie, którego jednak nie widać. Jako, że mówimy o fotografii najprościej będzie gdy przyjrzymy się zdjęciom z tego artykułu.

Najważniejsze zalety zdjęć na niewidzialnym manekinie to między innymi:

  • w zależności od kroju ubranie sprawia wrażenie jakby było na żywej osobie. Odzież obcisła jest idealnie przylegająca, podkreślamy jej dopasowanie do sylwetki. Luźniejsze stylizacje również sprawiają wrażenie naturalnie leżących na sylwetce. Tego efektu nie osiągniemy fotografując ubrania na przykład zawieszone na wieszaku.

  • na jednym zdjęciu widzimy środek ubrania

  • nie musimy angażować modeli do zdjęć co może być ważnym aspektem finansowym

Jakie są rodzaje manekinów do zdjęć odzieży

  • specjalistyczne fotograficzne – jest to opcja najdroższa jednak znacznie ułatwiająca pracę. Manekin ten pozwala na wyjmowanie poszczególnych części, na przykład torsu dzięki czemu od razu widzimy środek ubrania. Pozwala to zmniejszyć ilość wymaganego retuszu graficznego gdyż nie musimy oddzielnie fotografować wnętrza ubrania.

  • Tradycyjny manekin sklepowy. Są to modele znane nam na przykład ze sklepów odzieżowych. Przyjmują różne pozy, mamy dostępne znacznie więcej sylwetek i rozmiarów. Jak najbardziej nadają się do fotografii typu duch jednakże praca z nimi wymaga więcej doświadczenia oraz obróbki graficznej.

  • Wszelkiego rodzaju manekiny krawieckie. Niestety nie nadają się one do fotografii większości ubrań ponieważ manekiny te nie posiadają rąk przez co odzież z rękawami będzie prezentować się nienaturalnie.

Zaczynamy

Co najmniej jedno zdjęcie musimy wykonać z udziałem manekina. Ubranie powinno być jak najlepiej dopasowane do rozmiaru modela. Jeśli będzie zbyt luźne będziemy musieli wspomóc się pomocą asystenta bądź też samemu próbować odpowiednio ponaciągać i ułożyć poszczególne obszary. W przypadku zbyt małego rozmiaru odzież wyjdzie nienaturalnie rozciągnięta bądź też wcale nie damy rady założyć jej na naszego plastikowego asystenta.

 

Gdy już udało nam się dopasować nasz strój możemy przystąpić do odpowiedniego ustawienia aparatu oraz oświetlenia studyjnego. Warto tutaj zwrócić uwagę, że oświetlenie ma kluczową rolę gdyż może wydobyć i pokazać materiał, sposób szycia lub całkowicie zniweczyć starania projektanta.

 

Wykonujemy pierwsze zdjęcie, oceniamy efekt i dokonujemy ewentualnych poprawek. Często fotograf robi kilka zdjęć. Na jednym skupia się na poprawnym odwzorcowaniu na korpusie, następnie oddzielnie fotografuje rękawy itp. Na samym końcu należy sfotografować wnętrze ubrania, które będzie widoczne w ujęciu końcowym.

Obróbka graficzna

Ten krok to zabawa w „cyfrowego krawca”. W zależności od używanego programu graficznego proces ten może się różnić. Skupimy się na najpopularniejszym – Adobe Photoshop.

  1. Zaczynamy od otworzenia zdjęć w programie. Następnie układamy zdjęcia na warstwach i wyrównujemy tak aby nie było żadnych przesunięć.

  2. Pod spodem dodajemy warstwę wypełnioną białym kolorem, która posłuży nam za tło.

  3. Za pomocą narzędzia piórko starannie obrysowujemy nasze ubranie.

  4. Korzystając z masek na poszczególnych warstwach odsłaniamy potrzebne nam części ubrania.

  5. Również z pomocą maski umieszczamy wewnętrzne części ubrania w projekcie. Warto pamiętać o ich lekkim ściemnieniu względem ubrania tak aby zasymulować naturalny cień wewnątrz ubrania.

  6. Dokonujemy poprawek kolorystycznych, usuwamy pyłki i niedoskonałości, wyostrzamy i zapisujemy finalne zdjęcie.

 

Poniżej pokazujemy najważniejsze kroki z wykorzystaniem tradycyjnego manekina sklepowego.

Jak powstaje zdjęcie typu duch

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu w celu wyceny.

Nie masz pomysłu na zdjęcia swoich produktów? Odezwij się do nas –  chętnie doradzimy!

tel 504 543 533

kontakt@fotographia.pl

www.fotographia.pl