Jak robimy zdjęcia produktowe biżuterii
Pierścionki, kolczyki, bransoletki i różnego rodzaju łańcuszki zaliczają się do szeroko pojętej biżuterii. Wszystkie te produkty są tworzone aby przyciągać wzrok. Dlatego też biżuteria potrzebuje wyjątkowych zdjęć produktowych, które pozwolą w pełni pokazać jej wszystkie walory. Fotografia produktowa biżuterii zwykle jest wykonywana jako packshot na jednolitym białym lub ciemnym tle. W tym wpisie skupimy się właśnie na tym w jaki sposób powstają tego typu zdjęcia jubilerskie.
Sprzęt do fotografii jubilerskiej
Fotografia produktowa biżuterii to dosyć wyspecjalizowana i trudna dziedzina fotografii. Z tego powodu wymagany jest zaawansowany sprzęt fotograficzny.
- Aparat do zdjęć jubilerskich – w grę wchodzą tylko lustrzanki lub bezlusterkowce. Do zdjęć biżuterii niezbędny jest obiektyw makro a tylko te dwa rodzaje aparatów pozwalają na zamocowanie odpowiedniego obiektywu.
- Obiektyw do fotografii biżuterii – jak wspominaliśmy wyżej, obiektyw makro o dużej skali odwzorowania będzie niezbędny. Biżuteria jest zwykle mała lub bardzo mała co powoduje konieczność dużych powiększeń podczas fotografowania.
- Statyw do zdjęć biżuterii – to akcesorium konieczne. Ważne jest aby nie był to pierwszy lepszy model, który z trudem utrzyma nasz zestaw aparatu z obiektywem. Statyw w fotografii makro jest niezwykle ważny. Nie może pozwalać na jakiekolwiek drgania czy zmianę pozycji aparatu między kolejnymi ujęciami. Bez stabilnego statywu nie będziemy mogli posłużyć się niezbędną w fotografii jubilerskiej techniką focus stacking, o której opowiemy w dalszej części tego wpisu.
- Oświetlenie do packshotów biżuterii – wyłącznie światło generowane przez studyjne lampy błyskowe wraz z odpowiednimi modyfikatorami. W fotografii produktowej biżuterii stosuje się wysokie wartości przysłony aby uzyskać maksymalną głębie ostrości. Z tego powodu potrzeba dużo światła aby poprawnie oświetlić fotografowane wyroby jubilerskie.
- Białe tło do zdjęć makro biżuterii – jest to jedna z lepszych opcji, która zapewni nam możliwość bezproblemowego wystawiania naszych ofert we wszystkich popularnych serwisach. Wymagają one aby tło na zdjeciach produktów było jednolite i białe. Aby uatrakcyjnić packshot biżuterii możemy skorzystać z tła akrylowego, które zapewni eleganckie odbicie fotografowanego przedmiotu.
Focus stacking – spraw aby cały produkt był ostry
Wiele osób, które próbowały swoich sił w fotografii jubilerskiej z pewnością napotykało na problem braku ostrości na całym przedmiocie. Nawet pomimo maksymalnie przymkniętej przysłony obiektywu, może zdarzyć się, że przedmiot wciąż nie będzie ostry w całości. Wynika to z praw fizyki i optyki, których nie przeskoczymy. Jak zatem poradzić sobie z tym problemem? Z pomocą przychodzi technika focus stacking. Polega ona na wykonaniu serii zdjęć produktowych biżuterii ze statywu. Każda kolejna fotografia makro ma przesunięty punkt ostrości. Gdy posiadamy już cały komplet takich zdjęć, należy je połączyć w jedno za pomocą oprogramowania graficznego. Więcej o technice focus stacking przeczytasz w tym wpisie na naszym blogu.
Fotografia biżuterii – ustawienia aparatu
Na samym początku warto wspomnieć, że wykonując zdjęcia produktowe biżuterii pracujemy w trybie M aparatu. Jest to tryb w pełni manualny dzięki czemu mamy pełną kontrolę nad tym co robi aparat. Ponadto mamy pewność, że packshoty biżuterii będą powtarzalne i dokładnie tak samo odwzorowane na każdym kolejnym zdjęciu.
Przysłona – starajmy się używać wartości F11-F14 o ile pozwala na to nasz obiektyw. Niektóre obiektywy po maksymalnym przymknięciu przysłony mogą znacznie tracić na jakości obrazu. Wtedy warto trochę zmniejszyć tą wartość aby nie pogarszać zbytnio jakości zdjęcia produktu. Jeśli nie uda się nam objąć całego produktu w ostrości posłużmy się opisaną wcześniej metodą łączenia kilku zdjęć w jedno.
Czas otwarcia migawki – starajmy się używać najkrótszych czasów na jakie pozwalają nasze lampy błyskowe.
Czułość ISO – fotografując biżuterię zależy nam na pokazaniu jakości tych przedmiotów. Dlatego starajmy się używać najniższych dostępnych w apracie wartości ISO aby nie pogarszać w żaden sposób jakości zdjęcia. Zamiast podnosić czułość matrycy użyjmy odpowiednio mocnego oświetlenia w naszym studio packshot.
Balans bieli – jego poprawne ustawienie odpowiada za wiernie oddane kolory. W fotografii jubilerskiej ma to bardzo duże znaczenie. Dlatego warto ustawić dobrze balans bieli przed sesją packshot. Można to zrobić na przykład za pomocą tzw „szarej karty”, która służy do kalibracji tego ustawienia w aparacie.