Fotografia packshot - proporcje zdjęć

Proporcje zdjęcia produktowego – co to jest?

Proporcje obrazu to stosunek długości zdjęcia do jego wysokości. Najczęściej przedstawia się je w formie takiej jak x:y, na przykład 4:3 lub 1:1. I tak pierwszy przykład oznacza obraz dłuższy (szerszy) niż wyższy a 1:1 to po prostu obraz kwadratowy.

przykłąd zdjęcia produktu o proporcjach 1:1 (kwadrat)

Z czego wynikają proporcje zdjęcia?

Format konkretnego zdjęcia wynika od specyfikacji aparatu, którym je zarejestrujemy. Na rynku istnieje klika popularnych rozmiarów matryc cyfrowych, które są odpowiedzialne za rejestrację obrazu. To właśnie od nich zależą proporcję wykonanych fotografii produktowych.

Aparaty kompaktowe i smartfony często generują obraz o stosunku boków 4:3, lustrzanki cyfrowe natomiast 3:2.

Najlepszy format zdjęć produktowych do sklepu internetowego

Nie istnieje jeden, najlepszy format obrazu, który sprawdza się idealnie w każdym sklepie internetowym. To jakich proporcji zdjęcia produktowego użyć zależy od kilku kwestii

  • rodzaju produktu – jeśli jest to przedmiot poziomy warto rozważyć taką proporcję. Odzież jest coraz częściej fotografowana w proporcjach pionowych
  • maska sklepu – może determinować w jakich proporcjach najlepiej prezentują się zdjęcia packshotowe na miniaturce oraz w karcie produktu
  • miejsca użycia zdjęć produktowych – zwykle fotografie na karcie produktu i miniaturce mają format 1:1 lub 3:2, 4:3. Natomiast banery sklepu mogą mieć bardziej panoramiczny kształt.

Proporcje packshotów do serwisów aukcyjnych

Amazon oraz Allegro zaleca użycie zdjęć produktowych w formacie kwadratowym (1:1)

 

Format zdjęć produktowych na Instagram i Facebook

W przypadku mediów społecznościowych dużo zależy od tego jak chcemy wykorzystać nasze zdjęcia produktowe. Instagram zaleca fotografie w formacie 1:1 natomiast Facebook dopuszcza inne formaty w zależności od miejsca umieszczenia zdjęć. Szczególną uwagę na odpowiednie proporcje packshotów należy zwrócić podczas tworzenia reklam w mediach społecznościowych. Nieodpowiedni format może być negatywnie oceniany lub odrzucany przez algorytm co wpływa na niższą konwersję reklamy.