Czym są packshoty
Co to jest packshot?
Packshot to inaczej zdjęcia produktów na białym tle. Packshoty to podstawowy rodzaj fotografii produktowej, z którą spotykamy się niemal na każdym kroku – w sklepach internetowych, na portalach aukcyjnych w katalogach i ulotkach. Są niezastąpione gdy musimy zaprezentować swój produkt a nie możemy tego dokonać „na żywo”.
Najpopularniejsze rodzaje packshotów:
- packshoty biżuterii
- packshoty odzieży
- packshoty obuwia
- packshoty akcesoriów
- packshoty galanterii
- packshoty kosmetyków
Packshoty do sklepu internetowego
Każdy szanujący się sklep internetowy musi posiadać zdjęcia swojego asortymentu. Nawet najdłuższy i najlepszy opis nie wystarczy i nie powie klientowi tak dużo jak profesjonalne zdjęcie produktowe. Większość ludzi przeglądając sklepy internetowe w pierwszej kolejności patrzy na miniaturki. To właśnie w tym momencie profesjonalny packshot może zachęcić przyszłego klienta do kliknięcia i zainteresowania się oferowanym produktem.
Cechy profesjonalnej fotografii
produktowej
Wydawać by się mogło, że od zdjęcia produktu na białym tle nie można wymagać zbyt wiele. Nic bardziej mylnego. Niezależnie od tego czy są to packshoty biżuterii, odzieży, kosmetyków czy galanterii muszą utrzymywać odpowiednią jakość. Podstawowym wymogiem dobrego packshotu jest ostrość całego produktu. Nie możemy pozwolić sobie na ostrość skupioną tylko w części przedmiotu co często ma miejsce przy amatorskich fotografiach. Na ostrość zdjęcia ma wpływ również odpowiednia rozdzielczość. Fotografia powinna być dopasowana do współczesnych monitorów FullHD, 4K aby bez utraty jakości można ją było wyświetlić w powiększeniu lub na całym ekranie. Kolejną bardzo ważną cechą jest wierne oddanie kolorów. Powinny być żywe i odpowiednio nasycone jednak wciąż zgodne z prawdziwym wyglądem produktu. Profesjonalny packshot musi być dobrze oświetlony. Nie możemy pozwolić sobie na przypadkowe cienie i odbicia. Światło musi wydobyć i pokazać rodzaj oraz fakturę materiału produktu.
Jak zrobić packshoty?
Fotografia produktowa ma dwa zasadnicze etapy. Pierwszy to fizyczne sfotografowanie produktu w studio, drugi to obróbka komputerowa zdjęć powstałych w czasie sesji produktowej.
Na początku jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć warto dobrze przyjrzeć się produktom, ich cechom szczególnym, materiałowi z jakiego są wykonane. Mając te informacje będziemy mogli dobrać rodzaj oraz sposób oświetlenia w studio aby w najlepszy sposób pokazać właściwości przedmiotów. Tuż przed wykonaniem fotografii należy jak najdokładniej wyczyścić fotografowany produkt, upewnić się, że nie jest zakurzony, nie pozostawiliśmy na nim odcisków palców. Wszystkie nawet najdrobniejsze paproszki i smugi będą bardzo widoczne na zdjęciu. Przystępujemy więc do pracy. Należy pamiętać aby kolejne produkty miały dokładnie to samo ustawienie względem aparatu. Nieoceniony będzie tu statyw, który zapewni dokładnie ten sam kadr. Fotografując większe partie produktów w odstępach czasu warto na zaś zanotować sobie najważniejsze parametry oraz ułożenie produktów aby kolejne sesje miały jak największą spójność.
Zdjęcia zgrane na komputer powinny być wykonane jak najlepiej. To jest jak najostrzejsze, poprawnie oświetlone. Obróbka graficzna choć jej możliwości są ogromne powinna być tylko wykończeniem. Dobry packshot produktu przede wszystkim ma być realistyczny. Nawet gdy zdjęcie wymaga dużo postprodukcji należy ją wykonać w taki sposób aby nie zatracić najważniejszych cech produktu.